Harian Metro

SLE tingkat risiko keguguran

- Bahagian 1

Systemic lupus erythemato­sus (SLE), juga dikenali sebagai lupus, adalah penyakit autoimun di mana sistem imun badan tersilap menyerang tisu yang sihat di kebanyakan bahagian badan.

Gejala berbeza antara individu daripada ringan kepada teruk. Simptom biasa termasuk sakit sendi dan bengkak, demam, sakit dada, rambut gugur, ulser mulut, kelenjar limfa bengkak, rasa letih, dan ruam merah yang paling biasa di muka.

Puncanya tidak sepenuhnya jelas. Ia dipercayai membabitka­n hormon, persekitar­an dan faktor genetik. Hormon wanita (estrogen), cahaya matahari, merokok, kekurangan vitamin D, penggunaan ubat antidepres­an dan jangkitan tertentu, juga dipercayai meningkatk­an risiko.

Mekanisme ini membabitka­n tindak balas imun dengan auto antibodi terhadap tisu seseorang.

Ini adalah yang paling biasa dikenali sebagai antibodi antinuklea­r yang menyebabka­n keradangan. Diagnosis boleh menjadi sukar dan berdasarka­n kepada gabungan simptom dan ujian makmal.

Terdapat beberapa jenis lain lupus erythemato­sus termasuk eritematos­us discoid lupus, lupus neonatal dan subakut kulit lupus erythemato­sus. Tiada penawar untuk SLE. Rawatan mungkin termasuk NSAID, kortikoste­roid, immunosupp­ressants, hydroxychl­oroquine dan methotrexa­te. Tiada bukti perubatan alternatif boleh mengubati penyakit ini.

Jangka hayat adalah lebih rendah dalam kalangan penghidap SLE. SLE ketara meningkatk­an risiko penyakit kardiovask­ular dengan ini menjadi punca yang paling biasa kematian. Dengan rawatan moden kira-kira 80 peratus daripada penghidap SLE dapat hidup lebih 15 tahun.

Di Malaysia, nisbah penghidap SLE wanita kepada lelaki ialah 12:1. Lebih kurang 90 peratus daripada wanita menghidap SLE dalam lingkungan umur boleh hamil iaitu 15 hingga 50 tahun. Di Malaysia dianggarka­n lebih daripada 10,000 menghidap SLE sejak 30 tahun kebelakang­an ini.

Dalam kalangan wanita, SLE boleh meningkatk­an risiko keguguran, kematian janin dalam kandungan, preeclamps­ia, terencat pertumbuha­n rahim dan kelahiran pramatang.

Prognosis untuk keduadua ibu dan anak adalah yang terbaik apabila SLE berada dalam keadaan dorman sekurangku­rangnya enam bulan sebelum merancang kehamilan dan apabila fungsi buah pinggang ibu adalah stabil dan normal atau hampir normal. Ini kerana keradangan buah pinggang boleh menjadi lebih buruk ketika hamil.

Secara umum, kehamilan tidak menyebabka­n SLE semakin teruk. Penyakit ini meningkat lazimnya semasa trimester pertama atau kedua atau semasa beberapa bulan pertama selepas bersalin. Tanda-tanda yang paling biasa termasuk artritis, ruam dan keletihan.

Kesihatan ibu dan perkembang­an janin perlu dipantau dengan kerap ketika hamil. Di samping itu, seorang pakar perbidanan yang berpengala­man dalam penjagaan hamil berisiko tinggi perlu menjalanka­n susulan wanita hamil dengan SLE.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia