Harian Metro

PSG kekal takhta Piala Liga Bisa Lewandowsk­i

- AFP

Lyon, Perancis: Angel Di Maria menjaringk­an satu gol dan membantu dua jaringan untuk Paris Saint-Germain (PSG) membenam Monaco 4-1 kelmarin sekali gus menjulang Piala Liga Perancis untuk musim keempat berturut-turut.

Julian Draxler meletakkan PSG di depan seawal minit keempat pada perlawanan akhir di Lyon, namun Thomas Lemar menyamakan kedudukan buat Monaco sebelum setengah jam.

Bintang Argentina Di Maria kembali meletakkan pasukan Unai Emery di depan sebelum rehat manakala Edinson Cavani memberikan gelaran ketujuh buat PSG menerusi dua jaringan pada babak kedua.

“Kami berdepan detik sukar tapi tidak menyerah kalah. Kami membuktika­n keupayaan sebagai skuad hebat. Saya fikir kami berhak meraih kemenangan ini dan boleh meraikanny­a,” kata pemain tengah Marco Verratti.

“Dalam tempoh empat tahun ini, kami menang segala-galanya.

Jaringan hatrik Robert Lewandowsk­i kelmarin membolehka­nnya berada dalam saingan sebagai penjaring terbanyak Bundesliga musim ini dan bintang Bayern Munich dari Poland itu terus cemerlang buat kelab dan negaranya.

Penyerang berusia 28 tahun itu menjaringk­an hatrik keempatnya buat Bayern musim ini sewaktu membelasah Augsburg 6-0 dalam aksi luar biasa yang turut menyaksika­nnya mencipta peluang buat Thomas Mueller dan Thiago Alcantara.

“Dia menjaringk­an tiga gol dan membantu dua jaringan, apa lagi yang boleh saya katakan mengenainy­a,” kata jurulatih Bayern Carlo Ancelotti.

“Saya gembira memiliki penyerang yang menjaringk­an gol dalam hampir setiap perlawanan.”

Lewandowki menjaringk­an lapan gol dalam lima perlawanan untuk Poland pada musim 2016-17 selain menjaringk­an 36 gol buat Bayern dalam semua pertanding­an.

Jaringan hatriknya ke atas Augsburg hadir selepas menjaringk­an gol sewaktu menewaskan Montenegro Kami mempunyai pasukan hebat dan kemenangan ini untuk semua yang terbabit. Matlamat kami kini adalah gelaran liga dan kami akan memberikan sehabis baik hingga ke akhirnya.”

Selepas kekalahan mengejut aksi 16 terakhir Liga Juara-Juara di tangan Barcelona 2-1 Ahad lalu dan memberikan kelebihan enam mata buat Poland dalam kelayakan Piala Dunia.

Dia kini berkongsi 24 jaringan pada aksi kedua, pertemuan ketiga dengan pendahulu Ligue 1 Monaco musim ini memberikan peluang PSG menebus kesilapan.

Bintang Monaco Radamel Falcao masih belum pulih darpada kecederaan pinggul yang menyebabka­n pemain Colombia itu tidak dapat Bundesliga dengan bintang Borussia Dortmund, Pierre-Emerick Aubameyang dalam misi mempertaha­nkan gelaran penjaring beraksi sejak 11 Mac lalu namun Thiago Motta kembali ke dalam kesebelasa­n utama PSG kali pertama dalam tempoh enam minggu.

PSG mendominas­i pertanding­an itu sejak beberapa musim kebelakang­an manakala trofi terakhir Monaco hadir apabila menjuarai final 2003. - AFP

„ Hatrik keempat musim ini bantu bintang Poland teraju senarai penjaring terbanyak liga

terbanyak Jerman.

Peledak bertubuh tegap diberi gelaran ‘The Body’ di Bayern kini dalam landasan tepat mencipta nama antara

penjaring gol terbaik dunia.

Bentuk tubuh tegapnya terhasil menerusi diet khusus yang mana isterinya Anna, bekas atlet karate Poland yang kini hamil menjadi jurulatih peribadiny­a.

“Dia pemain paling profesiona­l pernah saya temui,” ujar Pep Guardiola, jurulatih di Bayern sebelum Ancelotti.

“Dalam fikirannya, dia hanya memikirkan mengenai makanan yang betul, tidur dan latihan: 24 jam sehari.”

 ??  ?? LEWANDOWSK­I (kiri) cuba dihalang pemain Augsburg Kevin Danso.
LEWANDOWSK­I (kiri) cuba dihalang pemain Augsburg Kevin Danso.
 ??  ?? DI Maria (dua dari kanan) meraikan jaringanny­a bersama rakan sepasukan.
DI Maria (dua dari kanan) meraikan jaringanny­a bersama rakan sepasukan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia