Harian Metro

Jururawat dikhuatiri terdedah raksa ‘dimandikan’

-

Seorang jururawat terpaksa ‘dimandikan’ dengan semburan cecair khas selepas dikhuatiri terdedah kepada pencemaran raksa yang tumpah di Klinik Desa Sungai Petai, di sini, semalam.

Difahamkan dalam kejadian 11 pagi, jururawat berusia 30-an terbabit mengendali­kan alat pembaca tekanan darah yang kemudian terjatuh hingga menyebabka­n raksa tertumpah.

Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Alor Gajah Pegawai Bomba Kanan II Suhairi Mohd Sufian berkata, susulan maklumat diterima, sepasukan Seorang penuntut perempuan bernasib baik apabila menyedari kehadiran sebuah kamera yang disembunyi­kan di dalam tandas wanita di sebuah kolej swasta, di sini, ketika mahu membuka pakaian, kelmarin.

Sumber berkata, wanita berusia 20 tahun itu memasuki tandas jam 12 tengah hari dan mendapati keadaan penyangkut baju mencurigak­an.

Katanya, dia kemudian memeriksa penyangkut pegawai dan anggota Unit Bahan Berbahaya (HAZMAT) dikejarkan ke klinik berkenaan.

“Pemeriksaa­n dilakukan mendapati lima miligram raksa jenis H80 daripada alat pembaca tekanan darah itu tertumpah dan dipercayai mencemari kawasan sekitarnya.

“Berikutan kejadian itu, kami terpaksa melakukan proses nyah cemar dengan memandikan seorang jururawat bertugas bagi memastikan dia tidak terdedah kepada raksa,” katanya.

Menurutnya, klinik berkenaan juga diarahkan tutup selama dua hari. baju berkenaan dan menyedari terdapat sebuah lubang sebelum menemui kamera tersembuny­i.

“Penuntut itu turut menemui satu kad memori lalu diserahkan kepada pejabat teknologi maklumat kolej berkenaan untuk dibuat pemeriksaa­n lanjut.

“Kamera dan kad memori itu diserahkan kepada pengurusan kolej sebelum laporan dibuat di Balai Polis Jalan Campbell, di sini, jam 5 petang kelmarin,” katanya.

 ??  ?? BUNGKUSAN mengandung­i raksa yang tumpah.
BUNGKUSAN mengandung­i raksa yang tumpah.
 ??  ?? KAMERA disembunyi­kan pada penyangkut baju khas dalam tandas wanita.
KAMERA disembunyi­kan pada penyangkut baju khas dalam tandas wanita.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia