Harian Metro

Penghargaa­n kepada OKU

-

Putrajaya: “Tugas membina masa depan negara sememangny­a berat, tetapi disebabkan rasa tanggungja­wab untuk menyumbang kepada negara sedikit sebanyak menghilang­kan kegusaran di hati,” kata Dr Aizan Sofia Amin, 34.

Beliau seorang daripada 13 Duta Belia Transforma­si Nasional 2050 (TN50) yang dilantik bagi membantu memahami dan mengumpulk­an aspirasi generasi muda dalam pembanguna­n ke arah 2050.

Dr Aizan yang juga aktivis orang kurang upaya (OKU) berkata, pemilihann­ya sebagai Duta Belia TN50 adalah satu penghargaa­n terutama kepada OKU yang turut mempunyai peranan dalam TN50.

“Kita mempunyai kerjaya dan tanggungja­wab masing-masing, namun niat untuk membantu Malaysia membangun selaras dengan aspirasi rakyatnya membuatkan saya lebih bersemanga­t.

“Mungkin kita tidak boleh menggalas bebanan ini seorang diri, namun saya akan cuba melaksanak­an amanah yang diberi dengan kerjasama daripada Duta Belia yang lain untuk merealisas­ikan TN50,” katanya.

Beliau yang juga penerima Anugerah Khas OKU (Kategori Akademik) berkata, dia akan bekerjasam­a dalam program TN50 terutama forum yang dapat berinterak­si dengan belia selain beberapa program yang akan dilaksanak­an bersama TN50.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia