Harian Metro

E-Tr ade LONJAK BISNES

IKS digesa rebut peluang dagang di peringkat antarabang­sa guna platform digital

- Siti Fatimah Hassan sfhassan@hmetro.com.my

Usahaw an industri kecil dan sederhana (IKS)Bum iputera digesa merebut peluang m e laluiusaha­yang disediakan pelbagai agensi dibawa h Kementeria­n

Perdaganga­n Antarabang­sa dan Industri( MI T I) untuk meningkatk­an kualiti dan keupayaan mengekspor­t produk menerusi platform digital yang disediakan seperti program e-Trade.

Timbalan Menterinya, Datuk Ahm ad Maslan berkata, ia berikutan masih banyak syarikat IKS

Bumiputera dilihat masih belum bersediaun­tuk mengekspor­t barangan memandangk­an hanya terdapat 18 peratus saja yang mendaftar dalam program e -Trade

Perbadanan Pembanguna­n Perdaganga­n Luar Malaysia (MATRADE) berbanding 875 keseluruha­n bilang anyang mendaftar.

Katanya, program e -Trade adalah platform dan usahayang dilaksanak­an kerajaan dalam membantu syarikat IKS m e ne m busipasara­n antarabang sam e ne rusi platform digital seperti e Bay,Am azo n dan

Alibaba.co m .

“e -Trade ialah satu pro gram bantuan ke pada syarikat IKS supaya mereka boleh memasuki platform digital antarabang­sa dan menjual barangan mereka die Bay,Am azo n dan Alibaba.co m .

“Setakat ini sebanyak 875 syarikat sudah mendaftar dengan e -Trade dengan nilai jualan sebanyak R M 131 juta.

“Bantu anyang diberikan ke padam e re kaialah dalam bentuk e- baucar bernilai RM2,500 dan kemudian didaftarka­n diplatfo rm antarabang­sa.

“Sebahagian daripadany­a mendapat‘ Golden Listing’ dan syarikat akan lebih menonjol berbanding syarikat lain.

“Antarapro duk yang mendapat sambutan ialah produk makanan dan minuman, perabot, produk gaya hidup selain komponen automotif.

“Kita harap lebih banyak syarikat IKS Bumiputera mendaftar kerana cuma terdapat 18 peratus daripada 875 syarikat sajadan antara puncanyadi­se babkan tidak be rse diadarise g ikualit i dan keupayaan mengekspor­t produk ,” katanya pada sidang media selepas merasmikan platform e- dagang, Le tMALL,disini.

Hadir sam a,Pe ng e rusi Persatuan Usahawan

Bum iputeraMal­aysia (PUBM)Mo ham mad Azlan Abdullah, Ketua Pegawai Ekse kutifU&Me

Co m m unicatio n Srinivas Odattidan Ketua Pegawai Ope rasinyaHam id Rashid.

Padam ajlis itu,Ahm ad turut menyaksika­n majlis m e nandatang anipe rjanjian persefaham­an( Mo U) antara PUBM dan U&Me

Co m m unicatio n untuk memasarkan produk IKS menerusi platform digital terbabit.

Se m e ntaraitu,Azlan be rkata,ke rjasam aitu bakal memberi peluang ke padausahaw an IKS untuk memperluas­kan se rtam e lo njakkan jualan produk tempatan masing-masing kerana ia menggabung­kan platform e- dagang, jaringan rangkai andan produk IKS.

 ??  ?? AHMAD (tengah) menyaksika­n majlis pertukaran perjanjian persefaham­an antara Mohammad Azlan (dua dari kiri) dan Srinivas. Turut hadir, Hamid (kanan).
AHMAD (tengah) menyaksika­n majlis pertukaran perjanjian persefaham­an antara Mohammad Azlan (dua dari kiri) dan Srinivas. Turut hadir, Hamid (kanan).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia