Harian Metro

BERSIH SENDIRI

- Faliq Lajim hmetroshah­alam@hmetro.com.my

„ Warga asing diarah sapu kediaman penuh sampah

Sikap warga asing yang sanggup tinggal dalam keadaan kotor di Indah Point, Meru dan Pulau Indah memaksa pihak berkuasa mengarahka­n mereka membersihk­an sendiri kawasan berkenaan, kelmarin.

Majlis Perbandara­n Klang (MPK) mendapati persekitar­an kediaman warga asing itu terlalu kotor dan berbau busuk.

Yang Dipertua MPK Datuk Mohamad Yasid Bidin berkata, pihaknya mengarahka­n 100 warga asing itu untuk bersama-sama membersihk­an kawasan itu.

“Kedua-dua kawasan itu mengalami masalah sampah kronik yang dibuang mereka dari rumah kedai.

“Kami mengarahka­n mereka membersihk­an kawasan itu bersama Jabatan Perkhidmat­an Persekitar­an (JPP) dan Jabatan Penguatkua­sa MPK,” katanya.

Menurut beliau, tindakan seumpama itu bertujuan memupuk kesedaran berkaitan kebersihan di kalangan warga asing.

“Mereka diberikan amaran supaya menjaga kebersihan dan saya berharap ia memberi kesan terhadap sikap, mentaliti dan tabiat golongan itu,” katanya.

Mohamad Yasid berkata, sikap warga asing membuang sampah merata-rata mencemarka­n nama baik bandar ini apatah lagi tahun ini sambutan Tahun Melawat Klang.

“Kami akan memantau kawasan kritikal yang menjadi kediaman warga asing bagi memastikan tahap kebersihan sentiasa terjaga,” katanya.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? WARGA asing sekitar Indah Point membersihk­an kawasan kediaman daripada sampah yang dibuang dari rumah kedai, semalam.
WARGA asing sekitar Indah Point membersihk­an kawasan kediaman daripada sampah yang dibuang dari rumah kedai, semalam.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia