Harian Metro

TABUR BAKTI MAJU NEGARA

- Nor ‘Asyikin Mat Hayin asyikin.mat@hmetro.com.my

“Tanpapelua­ng ini (biasiswa), m ung kin saya tidak berada pada tahap ini hariini.”

Itu kata-kataringka­s penuh berm aknaDatuk Dr Kam arul Rashdan Salleh, 45, antara warg a Malaysia yang m enerim a tajaan biasiswa ketika m elanjutkan pelajaran ke luar neg ara beberapa tahun lalu.

Beliau m enerim a tajaan Majlis Am anah Rakyat (MARA) dan Yayasan NegeriPera­k sepanjang pengajian pering kat diplom asehing g aijazah doktor falsafah (Ph D) dalam bidang Ekonom iPem - binaan diUnited Kingdom .

Disebabkan itu juga, beliau sanggup m eninggalka­n jawatan sebagaipen­garah di syarikat terkenal diLondon sem ata-m ata m ahu m enyum bangkan kepakaran m enguruskan Syarikat Perum ahan Negara Berhad (SPNB) padaJulai2­009.

Beliau yang m em punyai peng alam an bekerja selam a 15 tahun di London dan Manch ester di beberapa syarikat ternam a, selain diberikepe­rcayaan m em eg ang jawatan ting g i di syarikat terbabit dengan peluang itu jarang diperoleh rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara.

“Sayagem biraapabil­adiberikan kepercayaa­n oleh kerajaan untuk m eng uruskan SPNB yang ketika itu berdepan m asalah.

“Tang g ung jawab itu sangat besar dan Alham dulillah dengan kepakaran serta peng alam an kerja, saya dapat m em bantu syarikat ini (SPNB) ke puncak kejayaan.

“SPNB m encapai keuntung an selepas cukai iaitu RM83 juta pada 2011 dan RM84 juta(2012),” katanya.

Beliau yang kini m em egang jawatan KetuaPegaw­ai OperasiSya­rikat Pem binaan BLT Sdn Bhd iaitu anak syarikat dibawah Kem enterian Kewang an m eng akui, bertang g ung jawab m em bantu kerajaan dan m em ajukan negara.

“Ini saja yang saya boleh lakukan untuk m em balas jasa kerajaan terutam a UMNO keranam em berikan peluang pendidikan sehingga

Pakar Malaysia di luar negara wajar pulang khidmat di tanah air

berjaya,” katanya.

Bapa kepada tiga cahaya m ata itu m engakui, sebaik-baiknyaten­ag apekerja pakar Malaysiaya­ng bekerja di luar neg ara pulang ke tanah air untuk berkong si kepakaran m em ajukan negara.

“Mereka am at diperlukan bersam a kerajaan dalam m em bentuk gagasan Transform asi

Nasional 50

(TN50),” katanya.

 ??  ?? Pelbagai lapisan masyarakat daripada parti UMNO dan MCA berarak dari Padang
Kelab Selangor menuju Istana Kuala
Lumpur bagi menyampaik­an petisyen kepada Sultan Selangor untuk mendapatka­n
sokongan supaya diadakan pilihan raya persekutua­n dan penubuhan...
Pelbagai lapisan masyarakat daripada parti UMNO dan MCA berarak dari Padang Kelab Selangor menuju Istana Kuala Lumpur bagi menyampaik­an petisyen kepada Sultan Selangor untuk mendapatka­n sokongan supaya diadakan pilihan raya persekutua­n dan penubuhan...

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia