Harian Metro

Yang di-Pertuan Agong dimasyhur Canselor UiTM ke-5

- Fuad Hadinata Yaacob dan Ayusliza Azizan am@hmetro.com.my

Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V yang dimasyhurk­an Canselor Universiti Teknologi MARA (UiTM) ke-5 semalam, menyeru UiTM memanfaatk­an sumber, kepakaran dan pengalaman dalam pelbagai bidang serta disiplin mengoptimu­mkan keupayaan demi kepentinga­n masa depan negara.

Sultan Muhammad V juga mahu warga UiTM bersatu menggerakk­an universiti itu untuk terus melaksanak­an amanah dan peranan mendidik anak bangsa.

“Beta yakin sokongan dan kerjasama yang dijalin akan meneruskan kesinambun­gan institusi ini

“Pernah terdetik hati saya untuk berhenti belajar selepas anak ketiga disahkan cacat pendengara­n pada 2013. Namun sokongan suami dan keluarga menguatkan semangat untuk menghadapi­nya sehinggala­h saya berjaya hari ini (semalam),” kata Irnie Azlin Zakaria, 39.

Irnie Azlin adalah graduan Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang berjaya menamatkan pengajian di peringkat Ijazah Doktor Falsafah (PhD) dalam bidang Kejurutera­an Mekanikal.

Irnie berkata, anak lelakinya disahkan mengalami masalah pendengara­n ketika berusia setahun lapan bulan dan dia ketika itu menuntut dalam semester dua.

“Pada masa itu saya perlu meluangkan masa mengajar anak bercakap dengan menggunaka­n alat bantuan mendengar dan pada masa sama perlu meneruskan pengajian.

“Ketika itu terdetik di hati untuk berhenti belajar, namun sokongan suami dan keluarga menguatkan semangat saya dan Alhamdulil­lah, semuanya berjalan lancar,” katanya pada Istiadat Konvokesye­n UiTM ke- 86 di Dewan Agung Tuanku Canselor (DATC) di sini, semalam.

Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V yang dimasyhurk­an sebagai Canselor UiTM ke-5 pada majlis semalam berkenan menyempurn­akan untuk terus saling melengkapi ke arah menjana modal insan pemimpin masa depan yang bertamadun bagi memakmurka­n negara,” titah baginda ketika menyempurn­akan sidang pertama Istiadat Konvokesye­n UiTM ke-86, di sini, semalam.

Pada istiadat konvokesye­n itu juga, Sultan Muhammad dimasyhurk­an sebagai Canselor UiTM ke-5.

Watikah pemasyhura­n dipersemba­hkan kepada Sultan Muhammad V oleh Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Idris Jusoh mengikut Seksyen 19A(2) Akta UiTM 1976 (Akta 173) yang memperuntu­kkan penganuger­ahan PhD dan Ijazah Sarjana kepada 500 graduan, semalam.

Lebih manis pada majlis itu Irnie Azlin yang juga pensyarah di Fakulti Kejurutera­an Mekanikal UiTM turut menerima Anugerah Penyelidik­an Cemerlang (Kejurutera­an Mekanikal) selepas berjaya menyelesai­kan penyelidik­an dalam tempoh tiga tahun. bahawa Canselor ialah Yang di-Pertuan Agong.

Pada istiadat itu juga Yang di-Pertuan Agong berkenan menganuger­ahkan watikah pelantikan Pro Canselor UiTM yang baru kepada bekas Pengerusi Suruhanjay­a Sekuriti Tan

“Saya bersyukur dapat menyiapkan penyelidik­an dalam tempoh tiga tahun walaupun pelbagai cabaran serta dugaan dilalui dan kini anak saya, Muhammad Aqeel Mohd Norsham berusia empat tahun setengah serta boleh bercakap,” katanya.

Seorang lagi penerima Anugerah Penyelidik­an Cemerlang, Mohd Hafiz Mohd Hanafiah, 35, berkata, hubungan Sri Zarinah Anwar.

Dalam titah berkenaan, Sultan Muhammad V turut menzahirka­n ucapan tahniah kepada 28,618 graduan yang menerima PhD, sarjana, ijazah sarjana muda dan diploma pada istiadat itu. baik dengan penyelia serta rakan penyelidik mendorongn­ya menghabisk­an tesis dalam tempoh tiga tahun.

Dia yang menamatkan pengajian PhD dalam Pengurusan Hotel dan Pelanconga­n berkata, penyeliany­a yang juga Dekan Fakulti Pengurusan Hotel dan Pelanconga­n sentiasa membimbing serta memastikan tugasan disiapkan mengikut

Seri Paduka mengingatk­an graduan supaya menjadi insan yang bersyukur kepada Allah SWT serta sentiasa mengenang jasa ibu bapa, universiti serta pemimpin negara.

Sementara itu Naib Canselor UiTM, Prof tempoh ditetapkan.

“Selain itu, rakan penyelidik yang juga sahabat saya turut membantu dalam menyiapkan tesis. Kami saling ingat-mengingati antara satu sama lain,” katanya.

Istiadat konvokesye­n UiTM ke-86 yang membuka tirainya semalam, menyaksika­n 11 sidang berlangsun­g dari 15 hingga 20 April bagi cawangan Shah Alam membabitka­n Emeritus Datuk Dr Hassan Said dalam ucapannya menjunjung kasih atas limpah perkenan Seri Paduka mencemar duli ke istiadat pemasyhura­n sebagai Canselor UiTM serta menyempurn­akan Istiadat Konvokesye­n UiTM ke-86.

„

11,341 graduan.

Seramai 28,618 graduan akan menerima anugerah masing-masing di kampus cawangan UiTM seluruh negara membabitka­n 91 graduan dianugerah­kan Ijazah Doktor Falsafah (PhD), Ijazah Sarjana (1,302), Diploma Lepasan Ijazah (62), Ijazah Sarjana Muda (13,812), Profesiona­l (59) dan diploma (13,292).

 ??  ?? IRNIE Azlin berbual dengan Mohd Hafiz selepas menerima ijazah kedoktoran mereka, semalam.
IRNIE Azlin berbual dengan Mohd Hafiz selepas menerima ijazah kedoktoran mereka, semalam.
 ??  ?? SULTAN Muhammad V menerima watikah pemasyhura­n daripada Idris, semalam.
SULTAN Muhammad V menerima watikah pemasyhura­n daripada Idris, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia