Harian Metro

JDT II perlu lebih ampuh SEJARAH BARU KELAB PERAK

- Mohd Amin Jalil sukan@hmetro.com.my Muhammad Apendy Issahak apendy@hmetro.com.my Rizar Mohd Noor rizar@hmetro.com.my

Ipoh

PKNP FC mencatat sejarah tersendiri apabila menempah tiket bersaing dalam kancah Piala Malaysia sekali gus menjadikan­nya kelab pertama Perak layak menyertai kejohanan berprestij itu.

Kejayaan itu diperoleh selepas menewaskan PDRM 2-1 dalam saingan Liga Perdana di Stadium Perak, malam kelmarin sekali gus melonjakak­an pasukan itu ke tangga kedua di belakang pendahulu liga, Negeri Sembilan serta Terengganu, ketiga dengan ketiga-tiganya layak ke Piala Malaysia.

Ketua jurulatih PKNP Abu Bakar Fadzim berkata, pencapaian membanggak­an itu Johor Bahru: Peluang Johor Darul Ta’zim II (JDT II) memburu slot ke Piala Malaysia musim ini tampak sukar selepas terikat 1-1 dengan Negeri Sembilan di Stadium Majlis Perbandara­n Pasir Gudang (MPPG) kelmarin.

Senario itu mengundang dilema buat pengendali Merah Biru Mohd Hamzani Omar apabila perlu memikirkan strategi lebih ampuh ketika melayani Terengganu pada aksi terakhir pusingan pertama di laman sendiri, 25 April ini.

Apa tidaknya, JDT

II perlu bersaing dengan UiTM FC dan Kuala Lumpur untuk tempat kelima dan terakhir Piala Malaysia dengan skuad itu kini berada di tangga keenam selepas mengumpul 16 mata.

“Kami tiada pilihan berkat usaha semua pemain.

“Paling bermakna, kami menjadi kelab pertama Perak bermain dalam Piala Malaysia.

“Saya rasa pemain memberikan segala-galanya kerana kami berada dalam keadaan tertekan lantaran beberapa pasukan lain bermain lebih awal dengan keputusan perlawanan itu sudah diketahui,” katanya pada sidang media malam kelmarin.

Abu Bakar berkata, pihaknya juga gembira kerana berupaya memintas Terengganu untuk tangga kedua, namun berharap pemainnya tidak cepat puas hati dengan kedudukan semasa.

“Ini kerana pusingan kedua Liga Perdana dan saingan Piala Malaysia pasti berbeza serta lebih mencabar.

“Kami akan teruskan latihan dan berusaha kekalkan kedudukan kerana bagi saya dan perlu menang ke atas Terengganu. Malah, saya anggap pertemuan itu aksi hidup dan mati kami jika mahu layak ke Piala Malaysia.

“Tapi, saya terpaksa melupakan kapten Nicolas Fernandez kerana dia sudah mengumpul tiga kad kuning. Saya harap pemain tengah Alex Smith yang tidak bermain akan dapat diturunkan nanti.

“Menentang Negeri Sembilan memang sukar namun pe- untuk berada dalam kelompok tiga teratas liga lebih mudah daripada mengekalka­nnya,” katanya.

Dalam perlawanan kelmarin, PKNP FC memperoleh gol menerusi jaringan sendiri pemain PDRM Muhamad Eskandar Ismail pada minit main saya sekurang-kurangnya dapat mengimbang­i kekuatan mereka apabila memiliki beberapa peluang terbaik, tapi penyudah kurang tajam menghampak­an kami,” katanya.

Pada pertembung­an itu, skuad kendalian Asri Ninggal terlebih dulu di depan menerusi Bruno Suzuki pada minit ke-19, namun Merah Biru bangkit menyamakan kedudukan hasil tandukan Jeronimo Barreles,

20 minit kemudian.

„ PKNP kelab pertama Perak warnai Piala Malaysia

ke-24.

PDRM merapatkan kedudukan pada minit ke-82 melalui tandukan ketua pasukan Muhammad Safuwan.

Bagaimanap­un PKNP memperoleh gol kemenangan melalui ketua pasukan Muhammad Shahrel Fikri pada minit ke-86 bagi membolehka­n mereka meraih tiket ke saingan Piala Malaysia.

 ?? Mohamad Haslah Mohd Amin
FOTO: ?? PEMAIN Johor DT II Syahrul Azwari Ibrahim (tengah) diasak pemain Negeri Sembilan, Annas Rahmat di Stadium Pasir Gudang. Sebagai satu-satunya pasukan belum tewas, kami terpaksa beraksi melebihi 100 peratus kerana JDT II jelas memberikan tekanan yang...
Mohamad Haslah Mohd Amin FOTO: PEMAIN Johor DT II Syahrul Azwari Ibrahim (tengah) diasak pemain Negeri Sembilan, Annas Rahmat di Stadium Pasir Gudang. Sebagai satu-satunya pasukan belum tewas, kami terpaksa beraksi melebihi 100 peratus kerana JDT II jelas memberikan tekanan yang...

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia