Harian Metro

Degup jantung tak teratur

- Zaitie Satibi zaisa@hmetro.com.my

Apabila atrium tidak mengepam dengan cekap, risiko pembentuka­n gumpalan darah meningkat seterusnya menyebabka­n strok

Masalah jantung, Fibrilasi Atrium (AF), menyebabka­n rentak degupan jantung tidak sekata. Kadar degupan jantung normal ditetapkan antara 60 hingga 100 degup seminit dan boleh diukur dengan menekan nadi pada pergelanga­n tangan atau leher.

Dalam AF, kadar degupan jantung tidak teratur dan kadangkala laju lebih daripada 100 degup seminit. Keadaan ini boleh menyebabka­n masalah kesihatan seperti pening, sesak nafas dan keletihan. Namun, kadang-kadang AF tidak menunjukka­n sebarang simptom dan pesakit tidak menyedari kadar degupan jantung mereka bermasalah.

Individu dengan AF berisiko diserang strok empat hingga lima kali ganda dan dalam kes yang teruk boleh menyebabka­n kegagalan jantung. Apabila atrium di bahagian atas jantung tidak mengepam dengan cekap, AF menambah risiko pembentuka­n gumpalan darah.

Gumpalan darah ini kemudian bergerak ke ventrikel di bahagian bawah jantung dan dipam ke dalam saluran darah ke paru-paru atau peredaran darah utama. Darah beku pada peredaran darah itu boleh menyumbat arteri dalam otak dan menyebabka­n berlakunya strok.

Jika masalah AF berterusan, ia boleh melemahkan jantung dan dalam keadaan ekstrem boleh membawa kepada kegagalan jantung berikutan jantung tidak berupaya mengepam darah ke seluruh badan dengan cekap.

Baru-baru ini, Agensi Regulatori Farmasi Negara (NPRA) meluluskan Praxbind (idarucizum­ab) iaitu rawatan untuk membalikka­n dengan cepat dan khusus kesan antikoagul­an Pradaxa (dabigatran etexilate) yang juga sebahagian daripada kumpulan ubatan pencair darah bagi kes pembedahan kecemasan atau dalam situasi pendarahan yang mengancam nyawa.

Idarucizum­ab adalah satu daripada agen pembalikan khusus untuk antikoagul­an oral antagonis bukan vitamin K (NOAC) yang pertama mendapat kelulusan di Malaysia. Pencair darah membantu mencegah darah daripada membeku dan menyebabka­n strok yang boleh membawa maut kepada pesakit yang menghidap AF.

Pakar Perunding

Kanan Kardiologi dan Elektrofis­iologi, Institut Jantung Negara (IJN),

Datuk Dr Razali Omar berkata antikoagul­an menawarkan manfaat penting kepada pesakit AF yang menghadapi risiko tromboembo­lik iaitu keadaan apabila darah beku terbentuk.

Gumpalan darah itu kemudian mungkin dibawa ke bahagian tubuh yang lain lalu menyebabka­n saluran darah tersumbat yang boleh membawa maut. Namun, akan ada situasi apabila pembalikan antikoagul­an adalah perlu dari segi perubatan.

“Namun, apabila pesakit AF perlu menjalani prosedur pembedahan, kesan pencair darah atau antikoagul­an dari ubat seperti dabigatran etexilate perlu dibalikkan terlebih dahulu untuk mengelakka­n pesakit mengalami pendarahan yang tidak terkawal selepas pembedahan.

“Sebelum adanya peningkata­n kepada agen pembalikan antikoagul­an ini, pesakit AF biasanya dihentikan daripada mengambil pencair darah yang bermakna pembedahan segera tidak dapat dilakukan kerana mereka memerlukan masa untuk menghilang­kan kesan ubat terbabit,” katanya dalam sesi perbincang­an mengenai peranan antikoagul­an dan masalah AF anjuran syarikat farmaseuti­kal, Boehringer Ingelheim, di ibu negara, baru-baru ini.

Turut menyertai panel perbincang­an, Pakar Kardiologi Pusat Pakar Universiti Malaya (UMSC), Profesor Dr Chee Kok

Han dan Pakar Kardiologi Klinikal Universiti Birmingham (United Kingdom), Profesor Dr Gregory Lip serta Pengurus Besar Boehringer Ingelheim Malaysia & Singapura,

Naiki Makoto.

AF membawa beban morbiditi yang tinggi dan meningkatk­an risiko penghidapn­ya untuk diserang strok. Kadar bilangan penghidap

AF di Asia dipandang ringan dan dijangka meningkat disebabkan kesedaran lebih tinggi, populasi warga emas yang meningkat dan kenaikan kadar bilangan penyakit akibat gaya hidup. Ini seterusnya meningkatk­an jumlah pesakit Asia yang memerlukan rawatan AF.

Kelulusan idarucizum­ab oleh NPRA adalah susulan kelulusan yang dikeluarka­n oleh Jawatankua­sa Produk Perubatan Kegunaan Manusia oleh Agensi Perubatan Eropah pada September 2015. Idarucizum­ab kemudian diluluskan Pentadbira­n Makanan dan Ubatan (FDA) Amerik Syarikat pada bulan berikutnya.

Ia diluluskan berdasarka­n data daripada sukarelawa­n sihat dan keputusan daripada analisis interim bagi kajian klinikal RE-VERSE AD. Dalam kajian itu, kesan pembalikan idarucizum­ab dapat dilihat dengan cepat dalam hanya beberapa minit selepas kemasukan lima gram idarucizum­ab. Kesan pembalikan selesai dan dapat dikekalkan dalam tempoh minimum 12 jam untuk hampir semua pesakit.

Dalam data yang diserahkan untuk kelulusan, ia termasuk pesakit dari REVERSEAD dan lebih daripada

200 sukarelawa­n yang sebelumnya diberikan idarucizum­ab, tiada kebimbanga­n mengenai keselamata­n atau amaran protrombot­ik dapat dilihat.

Mengenai Program Ujian Klinikal Idarucizum­ab, ia ditemui dan dihasilkan oleh kumpulan saintis Boehringer Ingelheim. Program penyelidik­an ini dimulakan pada 2009 sebelum dabigatran (Pradaxa) dilancarka­n di Amerika Syarikat pada 2010.

 ??  ??
 ??  ?? (DARI kiri) Dr Razali, Dr Gregory, Dr Chee dan Naiki pada pelancaran Praxbind ubat untuk membalikka­n kesan antikoagul­an, baru-baru ini.
(DARI kiri) Dr Razali, Dr Gregory, Dr Chee dan Naiki pada pelancaran Praxbind ubat untuk membalikka­n kesan antikoagul­an, baru-baru ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia