Harian Metro

Kemenangan lonjak keyakinan

-

DARI MUKA 1

Ngiew yang juga penuntut Sarjana Muda Kejurutera­an Sivil berkata, tidak menyangka menjadi penuntut terbaik bagi anugerah tesis yang dijalankan di satu sungai di Kelantan.

“Saya gembira dan bersyukur dengan kepercayaa­n diberikan Datin (Lariyah) sehingga beliau menghantar permohonan bagi pihak saya. Saya tak sangka sama sekali memenangi anugerah ini,” katanya,.

Beliau yang juga siswa tahun akhir berkata tesis yang dijalankan di satu sungai di Kelantan itu menerangka­n berkenaan metodologi meramal kekuatan aliran air menggunaka­n model tangki dan seterusnya memberikan amaran awal kepada penduduk sekitar sungai itu.

Sementara pemenang Anugerah Emas Tesis Terbaik Peringkat Sarjana, Mohd Nazmi pula berkata tesis beliau yang bertajuk Empirical Rainfall Model Based on Urban Heat

Island Related Parameters: Case Study - Sg Penchala, Malaysia adalah model emperikal digunakan untuk meramal jumlah taburan hujan kesan pencemaran udara di kawasan bandar bagi membantu pembanguna­n bandar lestari.

“Saya tidak pernah menjangka berpeluang menjadi calon untuk Anugerah Tesis Terbaik ini apatah lagi memenangi Anugerah Emas di peringkat nasional.

“Kemenangan ini meningkatk­an semangat dan melonjakka­n keyakinan saya untuk meneruskan pengajian ke peringkat lebih tinggi dan seterusnya menjadi ilmuwan dan penyelidik berjaya,” katanya.

Bagi pemenang Anugerah Gangsa kategori PhD, Dr

Nor Azlina membuat tesis yang bertajuk An Integrated Numerical Hydrodynam­ic Shallow Flow Model for Urban Areas.

“Saya membangunk­an satu model emperikal yang juga model satu dimensi. Dewasa ini terdapat lambakan model komersial di pasaran tetapi hampir semuanya dihasilkan pakar dari negara luar.

“Jurutera tempatan terpaksa menggunaka­n model yang dihasilkan dari luar negara lantaran kekurangan model dihasilkan pakar tempatan,” katanya. -Fazurawati Che Lah

Pemenang sifatkan kejayaan sebagai galakan untuk jadi ilmuwan

 ??  ?? DARI kiri Ngiew, Nor Azlina dan Mohd Nazmi.
DARI kiri Ngiew, Nor Azlina dan Mohd Nazmi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia