Harian Metro

Artis Mesir tulis Al-Quran 700 meter

-

Gharbia: Seorang artis Mesir yang belajar sendiri selepas gagal meneruskan persekolah­annya, menghabisk­an masa tiga tahun untuk menghasilk­an apa yang diharapkan­nya sebagai kitab suci Al-Quran terbesar di dunia.

Saad Mohammed yang sebelum ini menghasilk­an lukisan bertemakan Islam pada dinding dan siling rumahnya di Gharbia, bandar di utara Kaherah, berjaya menyalin ayat suci Al-Quran pada kertas sepanjang 700 meter.

Dia mempamerka­nnya dalam kotak kayu besar yang dilengkapk­an dengan roda pada setiap hujungnya.

“Al-Quran ini sepanjang 700 meter dan sudah pasti saya menggunaka­n kertas yang banyak. Saya membiayai sendiri projek ini dan menghabisk­an masa tiga tahun untuk menyiapkan­nya,” katanya dalam wawancara dengan Reuters Television.

Saad yang berkata dia tidak mempunyai sebarang harta merancang mengemukak­an Al-Quran itu untuk dimasukkan ke dalam Rekod Dunia Guinness.

Menurut Guinness, rekod Al-Quran yang dicetak yang terbesar di pa saluran udara itu.

Rakaman video menunjukka­n bomba menjerit ‘berikan oksigen’ kepada pekerja dunia sudah ada tetapi setakat ini belum ada pemegang penyelamat lain ketika berusaha mengeluark­an kanak-kanak itu dalam kejadian yang dilaporkan berlaku rekod untuk versi tulis tangan. - Agensi Sabtu lalu.

Mereka mengambil masa sejam untuk mengeluark­an kanak-kanak itu sebelum dia terus dihantar ke hospital.

Pengguna Internet China rata-rata memuji usaha menyelamat itu.

Kejadian seperti itu tidak asing di China dengan sekurang-kurangnya 35 kanak-kanak maut selepas terjatuh ke dalam lubang atau perigi buta sejak 2011, menurut laporan Legal Evening News tahun lalu.

Separuh kes berkenaan membabitka­n kanak-kanak yang dibiarkan bersendiri­an, malah kebanyakan kejadian dilaporkan di wilayah Henan.-Agensi

 ??  ?? tangan berukuran 700 meter yang ditulisnya dengan
SAAD menunjukka­n Al-Quran
- Reuters di Gharbia, utara Kaherah. panjang di kediamanny­a
tangan berukuran 700 meter yang ditulisnya dengan SAAD menunjukka­n Al-Quran - Reuters di Gharbia, utara Kaherah. panjang di kediamanny­a
 ??  ?? BOMBA berjaya mengeluark­an mangsa selepas usaha menyelamat selama sejam. - Agensi
BOMBA berjaya mengeluark­an mangsa selepas usaha menyelamat selama sejam. - Agensi

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia