Harian Metro

Resipi ibu kebanggaan Ogy

- Sudirm an Mo h d Tah ir su dirm an@hm etro.com .m y

Bintang serba boleh Fauziah Datuk Ahmad Daud tidak berasakan bisnes makanan yang diusahakan empat tahun lalu sesuatu yang ‘low class’.

Sebaliknya Fauziah,

55, yang mesra disapa Ogy berbangga mengetenga­hkan resipi turun temurun arwah ibunya Allahyarha­m seniwati Datin Saadiah.

M alah Ogy yang juga pengacara program Yer Ke? di TV3 mampu terseny um lebar apabila tiga menu jualannya iaitu Sambal Goreng Saadiah, Paru Goreng Nek M on dan Sambal Sotong Ogy kian mendapat sambutan.

Tidak cukup dengan itu, Ogy berkongsi yang dia pernah meraih pendapatan mencecah RM 70,000 dalam tempoh sebulan sepanjang Ramadan dua tahun lalu.

“Kebanyakan artis lain menjual tudung, pakaian dan minyak wangi tetapi saya memilih makanan.

Saya ada persepsi berbeza kenapa memilih perniagaan ini. Bagi saya dalam apa jua keadaan orang tetap makan.

“Ketika memulakan perniagaan ini, hati saya kuat mengatakan resipi yang bakal diperkenal­kan boleh pergi jauh. Apatah lagi saya yang menyediaka­n sendiri masakan ini. Satu perkara yang membuatkan perniagaan yang diusahakan ini masih bertahan adalah kualiti. Selain itu, saya tak pernah naikkan harga.

“Saya juga percaya apabila kita ikhlas dan tidak kedekut, Insya-Allah ia lebih berkat. Perkara ini yang cuba saya terapkan, jangan berkira terutama kuantiti makanan dalam setiap bekas,” katanya.

Ogy mengakui sepanjang empat tahun ini dia turut berdepan dengan pelbagai ujian.

Paling kerap membabitka­n kerenah pelanggan. Namun, Ogy berpegang pada prinsip ‘customer always right’.

“Bukan cabaran jika tak diuji. Baik atau buruk, banyak atau sedikit kita perlu tempuh jika ingin berjaya.

“Apabila terkena batang hidung sendiri saya tak boleh mengeluh. Saya fikir jika sepanjang menjadi anak seni saya boleh tempuh satu persatu ujian, kenapa tidak dalam bidang perniagaan. Justeru saya tak boleh mengalah,” katanya.

Kejayaan yang diperoleh Ogy mendorong dirinya untuk melangkah lebih jauh dengan merancang membuka kafe tahun depan.

Pada masa sama, Ogy bertuah apabila dia kini bekerjasam­a dengan syarikat Segi Seri Group yang bertanggun­gjawab mengilang dan memasarkan tiga produk makanannya itu.

“Alhamdulil­lah kerjasama ini sudah berlangsun­g sejak lebih sebulan lalu. Saya berasakan sudah tiba masanya produk ini dibawa ke peringkat lebih jauh. Jadi saya berusaha sendiri mencari pihak yang boleh menunaikan impian saya.

“M enerusi kerjasama ini setiap hari kilang menghasilk­an 600 sehingga 1,000 botol setiap produk. M ereka memasarkan­nya dalam negara dan mengekspor­t ke Singapura dan Brunei,” katanya.

Bagi menjaga kualiti masakan, Ogy mengajar dua cef syarikat terbabit cara penyediaan resipi itu.

BUANG RASA TAKUT

Dalam pada Ogy mewujudkan kelas lakonan dan pengacaraa­n, ada pelakon baru menzahirka­n rasa lega kerana tidak perlu bersaing dengan pemenang kategori terbaik pada beberapa acara anugerah itu.

“M ereka tak seharusnya berfikir begitu. Kenapa perlu rasa tergugat atau terancam dengan keberadaan saya dalam industri? Sebaliknya mereka perlu mencontohi cara kerja saya dan terapkan dalam diri mereka.

“Dalam bidang ini tak ada apa lagi yang perlu saya kejar. Soal anugerah, saya sudah merasa semuanya baik kategori terbaik mahu pun popular. Bukan nak berlagak atau besar diri tetapi itu hakikat. Nasihat saya tak perlu rasa takut. Buktikan yang diri mereka juga boleh berjaya,” katanya.

Selain itu, Ogy juga tidak bersetuju apabila kebanyakan stesen TV dan penerbit memilih ‘insta famous’ sebagai pelakon utama.

“Disebabkan mereka memiliki pengikut yang ramai di media sosial semua pihak berlumba-lumba mengambil mereka. Pada masa sama penonton kita suka jika disogokkan dengan luaran yang segak berbanding bakat.

“Justeru tak keterlalua­n jika saya katakan industri kita susah nak maju disebabkan senario sebegini. Saya turut bersimpati dengan mereka kerana jangka hayat dalam bidang ini tak kekal lama. Inilah padahnya apabila tanpa sebarang ilmu terus diangkat,” katanya.

 ?? FOTO:FAIZ ??
FOTO:FAIZ
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia