Harian Metro

TIADA FRASA MUSTAHIL

-

Biarpun pergerakan terbatas, Faiz aktif menulis artikel dikhususka­n kepada peminat konsol

tahun lalu, Faiz menghidap Penyakit Simpanan Lisosomal (LSD) jenis Mucopolysa­ccharidose­s (MPS) type 4 dan kini menggunaka­n kerusi roda untuk aktiviti luar sepenuhnya.

“Sejak kecil dulu saya memang aktif dalam sukan fizikal seperti bola sepak namun bermula usia 9 tahun, pergerakan saya mula terbatas dan tidak mampu berjalan jauh kerana kepenatan.

“Selepas beberapa ketika, doktor mengesahka­n saya memang tidak dapat berjalan sepenuhnya. Sejak itu saya banyak meluangkan masa di rumah kerana tidak dapat lakukan aktiviti luar,” katanya.

Berikutan itu, Faiz mula bermain permainan video bersama-sama adik beradik lelaki lain kerana banyak menghabisk­an masa di rumah saja.

“Abang saya mengajar cara untuk bermain konsol, memperkena­lkan permainan seperti Battlefiel­d dan Football Manager. Dari situ saya mula meminati ‘game’ berkenaan dan akan bermain setiap hari,” katanya yang mempunyai konsol Playstatio­n 4 di rumah.

Didorong rasa ingin tahu mengenai komuniti yang berkongsi minat sama, graduan Diploma dalam bidang IT di Open University Malaysia (OUM) ini mula aktif di forum Lowyat, mencari kenalan ‘gamers’ di luar sana.

“Di forum inilah saya mula kenal komuniti ‘game’ Battlefiel­d yang boleh dikatakan sangat mesra dan mengajak saya menyertai mereka. Pernah beberapa kali

 ??  ?? ANTARA permainan video
digemariny­a.
ANTARA permainan video digemariny­a.
 ??  ?? FAIZ bersama ibunya.
FAIZ bersama ibunya.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia