Harian Metro

Buffon kental pada aksi ke-100 Liga Juara-Juara

-

Monaco: Gianluigi Buffon meraikan perlawanan Liga Juara-Juara ke-100 buat Amsterdam: Ajax Amsterdam menghasilk­an persembaha­n setaraf kegemilang­an masa lampau kelab itu apabila mereka membelasah Olympique Lyonnais 4-1 awal pagi semalam sekali gus berada di ambang final Eropah pertama sejak 1996. Bertrand Traore mengemudi kemenangan itu dengan

Juventus dengan penuh gaya awal pagi semalam, melakukan beberapa tindakan penyelamat mengagumka­n ketika menang 2-0 di Monaco pada separuh akhir pertama.

Dalam usaha menyanjung penjaga gol berusia 39 tahun itu, yang mengawal pintu gol Juve selama lebih 16 tahun, kelab itu mengepos video di Twitter sebelum perlawanan dengan memaparkan beberapa saat terbaiknya dalam pertanding­an utama. dua gol dalam perlawanan menarik separuh akhir pertama Liga Europa yang mana kelab Belanda itu menampilka­n kesebelasa­n utama dengan purata usia bawah 22 tahun.

Pemain remaja Denmark, Kasper Dolberg dan Amin Younes turut menyumbang gol buat Ajax manakala Mathieu Valbuena membalas buat pelawat dari Perancis yang patutnya boleh menyumbat

Lebih menarik, Buffon bertindak hebat menentang Monaco apabila dia beberapa kali menafikan penyerang berbahaya lawan termasuk penyerang remaja Kylian Mbappe.

“Mereka (Juventus) mempunyai dua peluang dan menyumbat dua gol, kami memiliki banyak peluang tapi tidak menjaringk­an gol, ia menceritak­an segala-galanya,” kata penyerang berusia 18 tahun Mbappe, yang meledak 18 gol dalam 18 perlawanan kompetitif, termasuk tiga atau empat gol.

Penampilan final terakhir Ajax di Eropah adalah Liga Juara-Juara 1996 apabila mereka tumpas kepada Juventus menerusi penentuan penalti.

Ajax mendahului bertentang­an dengan arus permainan apabila pada minit ke-25, Traore menanduk masuk sepakan percuma melencong Hakim Ziyech melepasi jangkauan penjaga gol Anthony Lopes. tiga ketika menang 6-3 secara agregat ke atas Borussia Dortmund pada suku akhir.

Mempertaha­nkan gol daripada dibolosi menentang Monaco, yang mengumpul 146 gol dalam semua pertanding­an musim ini, bukan satu tugas mudah dan memerlukan penjaga gol ternama.

Buffon, yang hanya melepaskan dua gol dalam kempen Liga Juara-Juara kali ini dan berakhir lebih 600 minit tanpa perlu mengutip bola

Penyerang Burkina Faso itu, yang dipinjamka­n dari Chelsea, turut membantu gol kedua Ajax sembilan minit kemudian apabila dia menanduk sepakan Lopes ke kaki Dolberg, yang merembat leret melepasi penjaga gol Portugal itu.

Ajax mengukuhka­n kedudukan empat minit selepas rehat apabila Ziyech melorongka­n bola kepada Younes, yang mengatasi Lopes dengan dalam jaringnya, sekali lagi membuktika­n kehebatann­ya terutama apabila dia menepis keluar tandukan kencang Valere Germain pada babak akhir.

“Kami berdepan perlawanan ini dengan cara yang betul dan melakukan apa yang sepatutnya,” kata Buffon.

“Kami ada kelebihan tapi kami juga sedar Monaco mempunyai pemain cemerlang yang boleh meledak di laman lawan. Ia belum berakhir.” - Reuters percubaan yang terbias.

Valbuena mengurangk­an defisit pada minit ke-66, merembat masuk dari penjuru kotak penalti. Nabil Fekir hampir meraih gol kedua Lyon tidak lama kemudian namun dinafikan oleh Andre Onana.

Traore mengembali­kan kelebihan tiga gol Ajax pada minit ke-71 selepas menampan masuk hantaran silang Ziyech. - Reuters

 ??  ?? BUFFON
BUFFON
 ??  ?? ZIYECH melakukan percubaan ke gawang Lyon.
ZIYECH melakukan percubaan ke gawang Lyon.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia