Harian Metro

Tak harap pujian Tok Gajah mahu sekat TRW balas dendam

- Rizar Mohd Noor sukan@hmetro.com.my Asrol Awang sukan@hmetro.com.my

„ Penyerang import Johor DT anggap sukar ledak hatrik tanpa kerjasama rakan sepasukan

Penyerang import Johor Darul Ta’zim (Johor DT) Gabriel Guerra teruja apabila hatriknya membantu Harimau Selatan layak ke separuh akhir Piala AFC Zon Asia Tenggara.

Dalam kelompok empat pasukan terakhir itu nanti, Johor DT dijadualka­n bertemu Ceres Negro FC di Stadium Larkin pada 17 Mei.

Bagi bekas pemain PKNS FC itu, tiga gol dihasilkan­nya berpunca daripada kerjasama berpasukan ketika Johor FC menang 3-1 ke atas Magwe FC pada aksi terakhir

Johor Bahru: Penolong jurulatih Johor Darul Ta’zim (Johor DT) Ismail Ibrahim jelas lega selepas misi wajib menang untuk layak ke pentas separuh akhir Piala AFC Zon Asia Tenggara menjadi kenyataan.

Kemenangan skuad Harimau Selatan yang menewaskan Magwe FC 3-1 pada aksi terakhir Kumpulan F di Stadium Larkin, kelmarin membolehka­n skuad kendalian Benjamin Mora itu menempah pertemuan dengan Ceres Negro FC dari Filipina pada aksi separuh akhir pertama di Larkin pada 17 Mei ini. Kumpulan F.

Bagaimanap­un, Guerra tidak mahu terlalu disanjung sebaliknya menganggap kejayaan berkenaan sebagai tuah, apatah lagi mereka sedikit tertekan selepas kelab dari Myanmar itu terlebih dulu menjaringk­an gol.

“Apabila lawan menjaringk­an gol, kami agak tertekan, tapi berupaya bangkit dengan memberi fokus sepenuhnya terhadap perlawanan Kuantan: Pengurus Pahang Datuk Che Nasir Salleh

mahu pemainnya melupakan seketika aksi Piala FA sebaliknya kembali fokus kepada saingan Liga Super apabila melayan kunjungan Kelantan di Stadium Darul Makmur malam esok.

Namun, beliau berkata, kemenangan 1-0 pada aksi separuh akhir pertama Piala

bar)

(gam-

kerana misi utama adalah meraih kemenangan.

“Sudah tentu saya gembira membantu Johor DT menang, tapi yang pasti saya tidak berupaya melakukann­ya berseorang­an tanpa dibantu rakan sepasukan.

“Biarpun sasaran awal untuk menamatkan saingan Kumpulan F selaku juara kumpulan tidak tercapai, bagi saya pencapaian FA ke atas Negeri Sembilan perlu dijadikan suntikan moral untuk kembali meraih tiga mata selepas sekadar seri ketika bertemu Selangor dan FELDA United di Stadium Darul Makmur sebelum ini.

Justeru, katanya, beliau mahu melihat aksi lebih baik dipersemba­hkan skuad Tok Gajah yang mahu merapatkan jurang mata dengan itu tetap terbaik selepas layak ke separuh akhir dan faktor itu pasti melonjakka­n motivasi semua pemain,” katanya.

Malah katanya, kejayaan itu memberi lebih keyakinan kepadanya untuk membantu Johor DT memburu kemenangan dalam setiap perlawanan diharungi, tidak kira aksi liga tempatan mahupun Piala AFC.

“Selepas layak ke separuh

berkata, pemain itu kelihatan agak gugup pada awal perlawanan namun kembali bangkit selepas melihat rakan sepasukan beraksi konsisten.

Katanya, persiapan Johor DT kini terarah kepada aksi Liga Super bertemu Melaka United di tempat lawan, esok.

“Kami akan tumpukan perhatian kepada aksi menentang Melaka terlebih dulu dan kemudian baru membuat persiapan aksi separuh akhir pertama.

“Kecederaan yang dialami Aidil Zafuan Abd Radzak dan Safiq Rahim agak merisaukan,” kata Ismail. pendahulu liga Johor Darul Ta’zim (Johor DT).

“Dengan hanya dibezakan lima mata, pemain perlu lebih kreatif terutama menajamkan lagi jentera serangan yang dilihat tumpul sepanjang tiga perlawanan lalu.

“Tetapi, dengan semangat baru dan menamatkan pusingan pertama liga di tempat kedua, saya percaya kami masih mampu mengejar Johor akhir, saya tidak mahu memikirkan pertembung­an menentang Ceres. Biar saya dan rakan sepasukan tumpukan aksi menentang Melaka United, esok kerana kami mahu mengekalka­n kedudukan di tangga teratas Liga Super,” kata Guerra. DT dengan mengharapk­an tiada lagi hilang mata di tempat sendiri,” katanya semalam.

Mengulas prestasi pemain yang sebelum ini kepenatan, beliau berkata, mereka sudah bersedia untuk kembali mengutip tiga mata sekali gus mengecewak­an The Red Warriors (TRW) yang pasti mahu membalas dendam.

“Momentum kemenangan 2-1 di Kota Bharu pada pusingan pertama lalu diharap berterusan untuk meletakkan Pahang pada kedudukan terbaik memandangk­an semua pasukan mahu meraih kemenangan.

“Saya harap pemain yang diturunkan sabtu ini (esok) dapat mempamerka­n prestasi terbaik mereka untuk terus menghimpit Harimau Selatan,” katanya.

 ??  ?? GUERRA puas hati bantu Harimau Selatan mara separuh akhir.
GUERRA puas hati bantu Harimau Selatan mara separuh akhir.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia