Harian Metro

‘MELILAU’ DI ESTET

 Harimau dahan 50kg ditangkap APM dihantar ke PKHL akibat cedera

- Siti Fatimah Nasir am@hmetro.com.my

Harimau dahan atau Clouded leopard ditangkap Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) di Ladang Kerilla, Tanah

Merah, petang kelmarin dihantar ke Pusat Menyelamat Hidupan Liar Kebangsaan dan Pusat Konservasi Hidupan Liar (PKHL) di Sungkai, Perak.

Pengarah Jabatan Perlindung­an Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) Kelantan, Mohd Hasdi Husain berkata, APM menyerahka­n haiwan itu kepada pihaknya sejurus tangkapan namun dalam keadaannya sudah cedera.

“Kami belum mengetahui punca kecederaan haiwan ini, sama ada dicederaka­n atau sebaliknya. Tunggu pemeriksaa­n dibuat PHKL.

“Harimau dahan betina ini dihantar ke sana tadi (semalam). Ia akan dirawat terlebih dahulu sebelum dilepaskan ke Taman Negara,” katanya.

APM Tanah Merah kelmarin menerima panggilan kecemasan kehadiran harimau itu pada 11.18 pagi daripada pengurusan Ladang Kerilla dan tiba di tempat keja jam 12 tengah hari

Difahamkan, an mengambil masa t untuk menangkap terbabit seberat 50 yang dipercayai be di kawasan estet s seminggu lalu.

Mengulas lanjut berkata, beliau ber ramai dan pendud yang terserempa­k hidupan liar supay memaklumka­n ke pihaknya.

“PERHILITAN ke melakukan rondaa memantau kawasa namun dalam mas perlukan kerjasam kampung untuk m sekiranya mempu maklumat.

“Tindakan mena haiwan liar tidak b dilakukan dengan sewenang-wenang boleh diambil tind mengikut Seksyen Pemulihara­an Hid 2010 sekiranya ter perangkap hidupa tujuan songsang.

“Sabit kesalahan didenda sehingga R atau penjara,” kata memberitah­u seta menerima laporan haram jual haiwan dijalankan pihak t

 ??  ?? ANGGOTA APM bersama harimau dahan yang ditangkap.
ANGGOTA APM bersama harimau dahan yang ditangkap.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia