Harian Metro

Bosz berang taktik hambar United

-

Stockholm: Manchester United menamatkan musim penuh bergaya dengan memenangi Liga Europa kerana kelab itu

Stockholm: Jurulatih Ajax, Peter Bosz menyatakan taktik hambar Manchester United menjadikan­nya satu “perlawanan membosanka­n” berikutan kekalahan 0-2 pasukannya pada final Liga Europa di Stockholm, awal pagi semalam.

United menang trofi itu buat kali pertama susulan gol Paul dengan teliti mengkaji lawan mereka sebelum perlawanan besar, ujar pengurus Jose Mourinho selepas menang 2-0 ke atas Ajax Amsterdam pada final, awal pagi semalam.

“Saya amat merendah diri apabila bermain final,” jelas pengendali dari Portugal itu selepas kemenangan penuh beremosi berikutan serangan bom pada konsert pop di Manchester Isnin lalu yang menyebabka­n 22 mati dan 64 cedera. Pogba dan Henrikh Mkhitaryan, sekalipun hanya menguasai 33 peratus di Arena Friends dan melakukan

“Saya hormat dan mengkaji lawan. Saya cuba membuatkan pemain saya menghormat­i kekuatan lawan dan juga memahami kelemahan mereka.

“Ini trofi paling penting dalam karier saya kerana ia yang terakhir dan yang terakhir sering kali paling penting. Itulah yang saya fikirkan.

“Ia terlalu bermakna buat pasukan ini. Ia bermakna kembali ke Liga Juara-Juara dan bermain dalam Piala hanya empat percubaan tepat.

“Saya kecewa kerana anda bermain aksi final untuk memenangin­ya. Super Eropah Ogos depan.”

Mourinho menegaskan pasukannya mampu melupakan serangan bom di Manchester Isnin lalu dan fokus terhadap perlawanan paling besar mereka musim ini.

“Apabila anda hadir pada perlawanan besar anda gembira tapi kami tidak. Mereka fantastik kerana mereka melupakan segala-galanya dan hanya fokus terhadap perlawanan bola sepak,” katanya. Reuters Kami tidak berjaya,” kata Bosz.

“Saya tidak melihat Ajax yang beraksi seperti biasa, bermakna permainan yang bagus, menekan serta dominan.

“Menekan mereka sukar kerana Man United hanya bermain bola tinggi dan tidak mengambil risiko dalam gerakan mereka. Saya fikir ia satu perlawanan yang membosanka­n. Tidak banyak peluang daripada kedua-dua pasukan.”

Perlawanan itu dibayangi serangan bom di Manchester, yang menyebabka­n 22 terkorban dan berdozen lagi cedera dan Bosz mengakui ia memberi kesan kepada pemain kedua-dua pasukan.

“Jelas kedua-dua pasukan terjejas,” kata Bosz, jurulatih pertama mengemudi Ajax ke final pertanding­an utama Eropah sejak Louis van Gaal pada 1996.

“Tapi sebaik anda bermain pada final, saat itu anda melupakann­ya. Anda perlu bermain.” - AFP

>>United layak ke Liga Juara-Juara selepas menang Liga Europa

 ??  ?? BOSZ (tengah) bosan lihat permainan United.
BOSZ (tengah) bosan lihat permainan United.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia