Harian Metro

‘Apa niat mereka?’ Potong hanya tiga mata

- Firdaus Hashim firdaushas­him@hmetro.com.my

Kepulangan semula empat bintang utama Johor Darul Ta’zim (Johor DT) ke pangkuan skuad Harimau Malaya menimbulka­n pelbagai persoalan khususnya mengenai niat sebenar keempat-empat tonggak terbabit.

Selepas meninggalk­an kem negara secara mengejut pada Julai tahun lalu ketika pengendali, Datuk Ong Kim Swee amat menagih sentuhan mereka - Safiq Rahim, Aildil Zafuan Abd Radzak, S Kunanlan dan Amirulhadi Zainal - dilihat ‘tenang’ membiarkan rakan sepasukan terkapai-kapai dalam saingan Piala AFF yang kemudianny­a gagal menyerlah di kejohanan itu.

Namun, segala-galanya berubah apabila pemilik Johor DT Tunku Ismail Sultan Ibrahim memenangi kerusi Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) pada penghujung Mac lalu yang menyaksika­n mereka turut mengumumka­n kesediaan untuk kembali menyarung jersi negara.

Menurut bekas pemain kebangsaan yang pernah membantu

Lumpur: Selepas meninggalk­an skuad Harimau Malaya hampir 10 bulan, tonggak pertahanan tengah Johor Darul Ta’zim (Johor DT), Aidil Zafuan Abdul Razak mengakui cukup merindui untuk kembali bergelar pemain kebangsaan.

Aidil, 30, dan tiga pemain Johor DT - Safiq Rahim, S Kunanlan dan Amirul Hadi Zainal membuat ‘pusingan

Lumpur: Perkongsia­n Liabiliti Terhad Bola Sepak Malaysia (FMLLP) mengurangk­an pemotongan mata ke atas T-Team dan Perlis kepada tiga daripada enam mata dikenakan selain membatalka­n larangan pemindahan pemain terhadap kedua-dua pasukan itu.

FMLLP dalam kenyataan semalam menyatakan T-Team, Perlis dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sudah mengemukak­an rayuan mereka kepada FMLLP terhadap pemotongan enam mata dalam saingan Liga Malaysia (Liga-M) dan larangan perpindaha­n pemain semasa jendela kedua. T-Team adalah pasukan Liga Super manakala Perlis dan ATM, Liga Perdana.

Surat FMLLP bertarikh 2 Malaysia layak secara merit ke pentas Olimpik Moscow 1980, Datuk Shukor Salleh, beliau mengakui agak bingung dengan keputusan Mei lalu menyatakan pasukan yang tidak mengemukak­an dokumen sebelum 15 Mei lalu akan dikenakan penggantun­gan perpindaha­n pemain pada jendela kedua.

“T-Team dan Perlis sudah mengemukak­an dokumen seperti dikehendak­i sebelum tarikh ditetapkan. Bagaimanap­un, kedua-dua pasukan itu tidak memenuhi tarikh tutup lanjutan pada 31 Mac untuk menghantar dokumen, jadi pasukan dikenakan denda.

“Tapi disebabkan inisiatif mereka untuk menyelesai­kan dokumen tertangguh, pemotongan mata dikurangka­n kepada tiga mata,” menurut kenyataan itu yang dikeluarka­n unit media FMLLP. - BERNAMA ‘pusingan U’ empat pemain itu sambil berharap kepulangan mereka bukan atas desakan sesiapa sebaliknya berjuang demi tanah air tercinta.

“Apa sebenarnya niat mereka (Safiq, Aidil, Kunanlan dan Amirul)? Saya harap mereka buat keputusan bukan atas kepentinga­n individu tertentu ataupun kepentinga­n sendiri. “Mereka kena ingat, apabila negara memanggil mereka maksudnya kita mahukan pasukan terbaik untuk turun berperang mempertaha­nkan maruah negara.

“Dulu mereka tak mahu main (bersara), tapi sekarang nak main pula. Jadi apa sebenarnya niat mereka. Hidup tak selalunya indah, langit pula tak selalu cerah.

“Sekarang orang dekat dengan kita, esok lusa kita tak tahu apa akan jadi. Pesan saya, bermain bola sepak perlu ikhlas jangan sesekali bertindak atas kepentinga­n orang lain,” katanya yang mahu melihat impak berbeza daripada mereka berempat apabila beraksi untuk Harimau Malaya nanti.

Shukor, 69, adalah legenda bola sepak negara yang mewakili Pulau Pinang dan Malaysia pada era 70-an dan sering beraksi dengan rakan seangkatan seperti Allahyarha­m Datuk Mokhtar Dahari, Datuk Soh Chin Aun, Datuk Santokh Singh dan mendiang Datuk R Arumugam.

Kelmarin, pengendali baru kebangsaan dari Portugal, Nelo Vingada menyenarai­kan 26 pemain termasuk empat bekas pemain negara itu untuk menjalani persiapan menentang Lubnan dalam Kelayakan Piala Asia 2019 di Stadium Larkin, Johor Bharu pada 13 Jun depan.

Selain kehadiran empat bintang Harimau Selatan itu, Vingada atau lebih popular dipanggil ‘The Professor’ turut menyenarai­kan dua penyerang veteran ketua pasukan Mohd Amri Yahyah dan Safee Sali.

“Nampaknya tidak banyak perubahan dalam senarai kali ini, cuma yang terbaru empat pemain itu. Mungkin ada taktikal baru yang bakal diterapkan nanti, saya harap pasukan ini dapat menghadiah­kan keputusan positif,” katanya.

 Shukor bingung kehadiran semula empat bintang Johor DT, harap kepulangan sarung jersi negara bukan atas desakan sesiapa

 ??  ?? SHUKOR
SHUKOR

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia