Harian Metro

Kisah misteri penuh sejarah

-

Penghuni mengalami kejadian seram

sepanjang tinggal di rumah agam

DARI MUKA 1

Dari luar, rumah dua tingkat yang dibina berasaskan kayu itu menggamit kedatangan pengunjung.

Walaupun suatu ketika dulu rumah itu terbiar dan hampir musnah, namun pemulihara­an yang dilakukan oleh Muzium Negeri Sabah pada 2001 berjaya mengekalka­n reka bentuk asalnya.

Ditambah pula dengan lokasinya yang berada di atas bukit, dikeliling­i pepohon menghijau menjadikan suasana di situ begitu nyaman dan damai.

Melangkah masuk ke dalamnya membuatkan penulis terpana seketika dengan hiasan dalaman yang mengekalka­n konsep asal dekorasi rumah berkenaan yang dilengkapi perabot zaman kolonial.

Meskipun susun aturnya kelihatan sangat ringkas namun penggunaan perabot kayu di setiap sudut rumah itu sama ada katil, almari, meja hias mahupun meja makan membuatkan hiasan dalaman rumah berkenaan berada pada kelas tersendiri pada zamannya.

Barang-barang antik seperti pasu, tembikar, cawan, peti ais, mesin jahit, alat pemain piring hitam, lampu, mesin taip, gong, tempayan, pinggan mangkuk, telefon dan lainlain turut melengkapk­an dekorasi rumah berkenaan.

Dindingnya pula dihiasi keterangan mengenai Agnes berserta gambar keluarga dan pemandanga­n sekitar Sandakan pada zaman silam dengan sendirinya mengimbau sejarah keluarga itu dan bandar berkenaan.

Di tingkat bawah, terdapat ruang tamu serta dapur dengan ruang makan yang sangat luas. Sementara itu di tingkat atas, terdapat bilik tidur utama dan bilik tamu yang kini dijadikan

 ??  ?? RUANG rehat di luar rumah
kelihatan lebih santai.
RUANG rehat di luar rumah kelihatan lebih santai.
 ??  ?? APABILA menaiki tangga kita dapat melihat gambar Agnes, Harry dan George.
APABILA menaiki tangga kita dapat melihat gambar Agnes, Harry dan George.
 ??  ?? ANTARA barang antik yang terdapat dalam rumah Agnes.
ANTARA barang antik yang terdapat dalam rumah Agnes.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia