Harian Metro

KUDRAT MASIH KUAT

- Rodly Fadly sukan@hmetro.com.my Firdaus Hashim firdaushas­him@hmetro.com.my

 Amri tepis dakwaan pemain berusia tak layak wakili skuad kebangsaan

“Umur hanya angka, yang penting kami masih mampu memberi sumbangan.” Demikian jawapan Amri Yahyah mengenai isu pemilihan sebahagian besar pemain yang dianggap tua untuk mewakili pasukan kebangsaan.

Amri, 36, pemain tertua dipilih Nelo Vingada untuk mewakili negara, berkata, kepercayaa­n serta sokongan penuh perlu diberi kepada jurulatih baru Harimau Malaya itu membuat persiapan bagi menghadapi perlawanan kelayakan Piala Asia menentang Kuala Lumpur: Meskipun ramai mempersoal­kan tindakan pengendali baru Harimau Malaya Nelo Vingada menyenarai­kan hampir separuh pemain berusia, situasi itu langsung tidak mematahkan semangat pemain apabila bertekad membalas kritikan itu dengan meraih

Kuala Lumpur: Lubnan, 13 Jun depan.

“Jurulatih pasti mempunyai sebab mengapa beliau memilih pemain lama untuk perlawanan itu. Mungkin faktor kesuntukan masa menyebabka­n tenaga berpengala­man diperlukan.

“Hanya ada lebih kurang dua minggu sebelum menentang Lubnan. Oleh itu pemain berpengala­man mungkin lebih sesuai dengan perancanga­n singkat.

“Saya yakin Vingada akan membuat perubahan dari masa ke semasa dengan menyerapka­n pemain muda. Mungkin buat masa ini beliau tidak mahu mengganggu pemain muda yang kebanyakan­nya mewakili skuad Sukan SEA 2017,” ujar Amri.

Selain Amri, beberapa pemain yang menjangkau usia 30 tahun

keputusan positif menerusi setiap aksi.

Safee Sali, 33, yang juga pemain kedua paling senior dalam pasukan kebangsaan ketika ini, mengakui tidak terkesan dengan kritikan berkenaan, sebaliknya percaya mereka mampu melakukan sesuatu apabila berdepan Lubnan dalam aksi Kelayakan Piala Asia 2019 di Stadium

(gambar)

turut dipanggil menyertai pasukan kebangsaan.

Antaranya Safee Sali (33), Azamuddin Akil (32), Shahrom Kalam (32), Amirulhadi Zainal (31), S Kunalan (31), Safiq Rahim (30) dan Aidil Zafuan Radzak (30).

Pemilihan mereka mencetuska­n kritikan daripada bekas pemain kebangsaan Bakri Ibni yang menganggap skuad ini tidak mempunyai masa depan, malah tidak mustahil dibelasah.

Bagi Amri, walaupun umurnya sering dijadikan kayu pengukur, dia menerima panggilan menyertai skuad itu sebagai amanah.

“Apabila jurulatih sudah beri kepercayaa­n, saya kena memberikan yang terbaik. Saya tidak fikir faktor umur akan membataska­n sumbangan kerana ia

Larkin, 13 Jun depan.

“Sebelum barisan kejurulati­han memanggil pemain, sudah tentu mereka buat ‘kerja rumah’ untuk memilih pemain difikirkan sesuai.

“Soal ramai atau tidak pemain senior kita perlu hormat apa jua keputusan mereka. Mereka tahu apa yang terbaik ketika ini.

“Itu hak mereka untuk memanggil sesiapa saja, tak kisah jika pasukan dibarisi hampir separuh ‘kuda tua’. hanya angka. Selagi ada kudrat saya akan terus bermain,” katanya.

Malah, Amri yakin rakan seangkatan­nya yang turut terpilih akan memberi komitmen 100 peratus bagi membalas kepercayaa­n jurulatih.

“Kami tidak minta disenarai tapi dipilih. Tapi, saya yakin semua pemain yang terpilih tidak akan mensia-siakan kepercayaa­n itu. Kami masih mampu memberi sumbangan,” katanya.

Jurulatih mempunyai hak dan tahu apa yang terbaik,” katanya ketika dihubungi, semalam.

“Apabila jurulatih menyenarai­kan nama saya, ia sudah cukup membuktika­n khidmat saya masih diperlukan pasukan kebangsaan.

“Saya sedia berkhidmat selagi terdaya untuk beraksi. Saya sama sekali tidak akan menolak kerana mewakili pasukan kebangsaan sesuatu yang menjadi impian setiap pemain profesiona­l.

“Saya tidak ambil kisah apa pandangan orang kerana bukan mereka yang beraksi di padang. Saya tahu saya masih boleh menyumbang untuk skuad kebangsaan,” kata Safee yang kini menyarung jersi PKNS FC.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia