Harian Metro

Saksi lihat penyerang tikam wanita 15 kali

-

London: Seorang saksi lelaki melihat kumpulan penyerang menikam seorang wanita antara 10 hingga 15 kali di London Bridge dan menggambar­kan kejadian itu sangat mengerikan.

Bagi membantu mangsa kejadian, dia melempar botol arak, cermin kaca dan kerusi ke arah suspek yang menikam orang ramai secara rawak di jambatan terkenal itu.

Memetik BBC, saksi yang dikenali sebagai Gerard berkata, walaupun tahu apa yang dilakukan itu tindakan bodoh, dia perlu berusaha menyelamat­kan nyawa orang lain.

“Penyerang yang memakai jaket memandu van ke arah pejalan kaki di London Bridge sebelum menyerang orang ramai dengan pisau memburu.

“Saya kebetulan baru saja meninggalk­an pub di Borough dalam perjalanan pulang sebelum melihat mangsa berlumuran darah meminta pertolonga­n,” katanya seperti dilaporkan agensi itu.

Menurutnya, tiga lelaki itu kemudian berlari dengan pisau di tangan sebelum menikam seorang gadis.

“Saya tidak dapat mempertaha­nkan diri dan melakukan apa-apa ketika itu. Mereka mula bergerak ke arah orang ramai sebelum saya menjerit ‘semua orang lari, mereka pengganas, menikam semua orang’.

“Pengganas mula menghala ke Tavern dan berjalan ke semua pub dan bar serta menikam orang ramai,” katanya.

Gerard berkata, dia kemudian membaling botol arak, cermin kaca dan kerusi ke arah penyerang.

“Saya cuba membantu orang ramai tetapi akhirnya tidak dapat mempertaha­nkan diri, jika saya tersilap langkah mungkin turut menjadi mangsa tikaman,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia