Harian Metro

Ariya rampas ranking nombor satu dunia

-

New York: Bintang Thailand Ariya Jutanugarn merampas ranking nombor satu dunia daripada pemain New Zealand Lydia Ko sekalipun kedua-duan tidak beraksi pada kejohanan Klasik ShopRite LPGA – apabila Ryu So Yeon gagal melepasi pusingan kedua untuk mengesahka­n peralihan itu.

So Yeon, di ranking ketiga dunia, berpeluang memintas Ariya sekiranya menduduki tangga ketiga atau lebih baik dalam kejohanan di Galloway, New Jersey.

Namun dia mencatat tiga atas par 74 berturut-turut dan gagal melepasi kelayakan pusingan kedua selepas aksi 54 lubang yang menyaksika­n pemain Korea Selatan,

(gambar)

Paris: Andy Murray menewaskan musuh lamanya Juan Martin del Potro untuk mara ke pusingan 16 terakhir Roland Garros kelmarin menakala harapan Perancis dibayangi permusuhan dua bintang utama mereka.

Murray, pemain nombor satu dunia menang 7-6 (10/8), 7-5, 6-0 untuk kemenangan ketujuh daripada 10 perlawanan menentang Del Potro yang cabarannya mula berakhir selepas mensia-siakan empat mata set pada set pembukaan berlangsun­g selama 87 minit itu.

Murray, naib juara kepada Novak Djokovic pada 2016, akan berdepan sama ada John Isner dari Amerika Syarikat atau pemain Russia Karen Khachanov.

(gambar)

Kim In Kyung dan Paula Creamer dari Amerika Syarikat berkongsi kedudukan pendahulu selepas 36 lubang.

Lydia akan jatuh dari puncak ranking selepas 84 minggu berturut-turut. Dia berada di ranking nombor satu dunia selama 103 minggu

Perlawanan itu satu daripada enam perlawanan pusingan ketiga yang perlu diselesaik­an berikutan hujan yang menyebabka­n perlawanan tertangguh.

“Siapa saja yang menang set pertama akan mendapat momentum dan sukar untuk bangkit dalam keadaan yang perlahan ini,” kata Murray.

“Dia bermain lebih baik daripada saya pada set pertama. Dia mempunyai peluang pada set pertama, namun membuat double fault pada mata set.”

Del Potro, yang menewaskan Murray pada separuh akhir Piala Davis tahun lalu untuk menebus kekalahan pada final Olimpik hanya mampu mengutip 11 mata pada set ketiga.

“Andy membuktika­n dia keseluruha­n.

Ariya muncul pemain ke-10 berada di tangga pertama sejak ranking wanita diperkenal­kan pada 2009 dan yang pertama bagi Thailand.

Kedua-dua In Kyung dan Paula mencatat empat bawah par 67. - AFP memang nombor satu,” kata Del Potro. “Dia antara pemain paling pintar di sirkit ini.”

Pilihan ketiga Stanislas Wawrinka menyelamat­kan empat mata set pada set pertama sebelum mencatat 16 mata daripada 19 terakhir untuk menewaskan pemain Itali Fabio Fognini 7-6 (7/2), 6-0, 6-2.

Bekas juara Terbuka AS, Marin Cilic trerus melangkah selesa selepas mengetepik­an Feliciano Lopez, yang terjejas kerana kecederaan leher 6-1, 6-3, 6-3.

Pilihan ketujuh dari Croatia, Cilic akan menentang pemain Afrika Selatan, Kevin Anderson yang menyamai pencapaian terbaiknya dengan kemenangan lima set ke atas pemain Britain Kyle Edmund. -AFP

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia