Harian Metro

BUAT 7 RAKAN

-

Masjid Muhammadi, di sini.

Majlis itu dihadiri lebih 1,000 peserta membabitka­n pemimpin kerajaan, pelajar dan penduduk setempat.

“Sebelum ini kami akan bersama-sama menghadiri majlis keagamaan dan program terakhir kami pergi adalah ketika jemputan #QuranHour Peringkat Kelantan di Taman Tengku Anis, Tanjung Chat, Mei lalu.

“Pemergian mereka sangat memberi kesan kepada saya dan warga Tahfiz Al-Hashimi yang lain. Sebab itulah setiap kali membaca al-Quran, saya tidak pernah lupa untuk sedekahkan kepada mereka semua.

“Seperti hari ini (semalam) kami alunkan ayat suci kalamullah dan sedekahkan juga untuk mereka,” katanya yang belajar di tahfiz itu sejak berusia 11 tahun.

Berasal dari Kampung Sungai, Bachok, Ahmad Arif Hanif pernah menjadi johan dalam pertanding­an Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan anjuran Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) selama dua kali berturut-turut bermula tahun lalu.

Untuk program #QuranHour semalam yang diadakan selama satu jam, Ahmad Arif Hanif membacakan Surah Al Fatihah dan Al-Baqarah ayat satu hingga lima.

Program berkenaan adalah anjuran Yayasan Warisan Ummah Ikhlas (YWUI) dan Kumpulan Media Karangkraf (KNK) dan dirasmikan oleh Timbalan Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Islam Melayu Kelantan (MAIK), Dr Nik Mohd Azlan Ab Hadi.

Dalam pada itu, Nik Mohd Azlan berkata, program Malaysia #QuranHour itu turut dianjurkan di 590 masjid di negeri ini bagi membentuk gelombang al-Quran apabila mengaji atau menghayati ayat suci.

“Al-Quran adalah ibarat surat pekeliling daripada Allah yang menggarisk­an apa tindakan dan peraturan baharu yang perlu dibuat dan turuti.

“Program ini juga bertepatan dengan usaha dijalankan oleh MAIK yang inginkan umat Islam sentiasa membaca dan memahami al-Quran,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia