Harian Metro

Lekuk macam kawah

- Norizuan Shamsuddin norizuan@hmetro.com.my

 Operasi cari serpihan pesawat terhempas sukar berikutan tanah lembut, berpaya

Pesawat Hawk 108 M40-02 milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang terhempas di Chukai, Kemaman, Terengganu membentuk keadaan muka bumi menyerupai kawah.

Malah keadaan tanah yang lembut dan berpaya di lokasi kejadian turut menyebabka­n kesukaran operasi mencari serpihan pesawat itu yang terhempas jatuh jam 2.30 petang, Khamis lalu.

Operasi pencarian memasuki hari ke lima insiden semalam oleh pasukan operasi TUDM turut menemui beberapa serpihan pesawat.

Markas Tentera Udara menerusi kenyataan dikeluarka­n berkata, pihaknya menemui beberapa serpihan pesawat Hawk 108 itu termasuk kedua-dua kerusi anjal dalam operasi berhampira­n Kampung Yak Yah, Chukai itu.

Katanya, operasi mencari serpihan pesawat selebihnya diteruskan dalam usaha TUDM untuk melengkapk­an sistem ini.

“Bagi mereka yang kerap terlupa atau terlajak tarikh melakukan bayaran balik setiap bulan, menghilang­kan kerisauan kerana potongan bulanan dilakukan secara automatik,” katanya yang membayar RM200 setiap bulan. Sementara itu, kaedah

diperkenal­kan sejajar usaha Bank Negara Malaysia (BNM) untuk memastikan infrastruk­tur pembayaran di Malaysia berdaya saing, cekap, terbuka dan inovatif secara elektronik (e-pembayaran) siasatan bagi menentukan punca kejadian.

“Bagaimanap­un, TUDM mendapatka­n bantuan daripada beberapa agensi bagi melancarka­n usaha pencarian dan pengumpula­n serpihan dengan dibantu Tentera Darat Malaysia, Rejimen Askar Jurutera Diraja, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Institut Penyelidik­an Sains dan Teknologi Pertahanan bagi memenuhi keperluan ekonomi sekarang serta masa hadapan.

Kaedah itu bukan saja mengelak tunggakan, malah memastikan rekod baik peminjam di dalam rekod Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS).

Peminjam yang membuat pembayaran menggunaka­n

boleh menikmati diskaun 10 peratus yang ditawarkan sehingga 31 Disember depan.

Sebanyak 17 bank menyediaka­n kemudahan bayaran melalui kaedah itu dan permohonan boleh dibuat melalui (STRIDE),” katanya. Menerusi kenyataan itu, TUDM turut menafikan penularan khabar angin mendakwa pesawat Hawk 108 yang terhempas itu bermasalah.

Jelasnya, pesawat berkenaan melalui proses penerbanga­n pemeriksaa­n pasca senggaraan dua hari sebelum kejadian nahas berlaku.

“TUDM tidak akan berkomprom­i berhubung keselamata­n dan

(layak terbang) pesawat serta sentiasa menekankan tahap tertinggi dalam penyelengg­araan pesawat di bawah kawalan TUDM,” tegasnya

Difahamkan Panglima TUDM Jeneral Datuk Seri Affendi Buang turut melawat lokasi kejadian nahas semalam serta diberikan penerangan oleh Ketua Lembaga Penyiasata­n Kolonel A John Sham. www.ptptn.gov.my dengan klik pada ikon ‘Permohonan di ruangan Perkhidmat­an Atas Talian.

Permohonan diproses dalam masa tiga hari berkerja.

Kaedah lain yang disediakan untuk membuat pembayaran balik pinjaman ialah menerusi perbankan Internet, FPX, MyPay dan JomPay.

Kemudahan

juga boleh digunakan untuk pendeposit Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN-i) bagi tujuan menambah simpanan.

 ??  ?? PTPTN sedia saluran ‘direct debit online’ beri kemudahan peminjam bayar balik pinjaman.
PTPTN sedia saluran ‘direct debit online’ beri kemudahan peminjam bayar balik pinjaman.
 ??  ?? LOKASI kejadian pesawat terhempas.
LOKASI kejadian pesawat terhempas.
 ??  ?? KAWASAN pesawat terhempas membentuk kawah berlopak.
KAWASAN pesawat terhempas membentuk kawah berlopak.
 ?? Mohd Shafiq Mohd Rosli ?? Inisiatif PTPTN ini satu usaha yang bagus bagi memudahkan urusan kedua-dua pihak”
Mohd Shafiq Mohd Rosli Inisiatif PTPTN ini satu usaha yang bagus bagi memudahkan urusan kedua-dua pihak”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia