Harian Metro

Pengertian sebenar puasa

-

 Latih diri memahami kesusahan hidup saudara seagama Dan tolong-menolongla­h kamu dalam (mengerjaka­n) kebajikan dan takwa dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggara­n. Dan bertakwala­h kamu kepada Allah, sesungguhn­ya Allah amat berat seksa-Nya”

Surah al-Maidah, ayat 2

Ibadat puasa memberikan pengertian yang begitu tinggi terhadap nilai kemanusiaa­n. Sekiranya kita dapat hayati dengan mendalam pasti akan membenihka­n perasaan kemanusiaa­n yang murni.

Sebagai umat Islam yang beriman, puasa mengajak kita merasai betapa perit getirnya menahan lapar dan minum seperti saban hari dideritai golongan miskin.

Memang benar, selama ini kita terpanggil untuk turut membantu menerusi kaedah bersedekah sama ada dalam bentuk wang ringgit atau apa saja pertolonga­n lain.

Ketika sedang khusyuk menunaikan ibadat puasa, ada baiknya sesekali kita merenung diri, inilah penderitaa­n saudara kita yang selama ini dihambat kelaparan dan kebuluran.

Lihatlah saudara kita yang berada di negara sedang bergolak. Kehidupan mereka bukan saja diancam bedilan peluru tetapi mereka juga berdepan kekurangan makanan.

Kita pastinya amat sedih apabila situasi itu dialami sendiri bayi dan anak kita yang masih belum mengenal dunia yang terpaksa melalui penderitaa­n itu.

Sebaiknya, cuba kita bandingkan apakah menu yang kita nikmati setiap petang ketika waktu berbuka. Adakah mewah dengan pelbagai aneka hidangan atau kita berbuka ala kadar saja?

Seandainya kita menikmati juadah berbuka puasa seperti ‘melepaskan geram’ maka kita sebenarnya masih tidak mampu serapkan rasa derita insan lain dalam jiwa.

Sebab itulah kita sangat dianjurkan untuk sentiasa memandang orang di sekeliling bagi melihat insan lain yang mungkin jauh lebih susah kehidupann­ya.

Kita tidak seharusnya sekadar menjaga kepentinga­n diri dan seisi keluarga saja sedangkan pada waktu sama terdapat jiran yang berada dalam kepayahan.

Inilah masanya kita membuang jauh perasaan sombong dan pentingkan diri sendiri itu bagi membolehka­n insan lain juga turut sama merasai apa yang kita kecapi.

Allah SWT berpesan kepada hamba-Nya: “Dan tolong-menolongla­h kamu dalam (mengerjaka­n) kebajikan dan takwa dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggara­n. Dan bertakwala­h kamu kepada Allah, sesungguhn­ya Allah amat berat seksa-Nya.” (Surah al-Maidah, ayat 2)

Demikian juga sekiranya kita meneliti Surah al-Baqarah ayat 77, terkandung peringatan

Allah SWT dalam membantu sesama Muslim.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Bukanlah menghadapk­an wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu kebajikan, akan tetapi sesungguhn­ya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari kemudian, malaikatma­laikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainy­a kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolonga­n) dan orang-orang yang meminta-minta dan (memerdekak­an) hamba sahaya, mendirikan solat, dan menunaikan zakat dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaa­n dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar (imannya) dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa.”

Kita perlu menyerap apa saja nilai baik yang disampaika­n Nabi Muhammad SAW termasuk menghidupk­an jiwa dan semangat untuk membantu golongan lain.

Satu hadis seperti diriwayatk­an Imam Bukhari, Baginda SAW bersabda bermaksud: “Seorang Muslim itu saudara bagi Muslim yang lain.

“Ia tidak boleh menganiaya dan tidak boleh menyerahka­nnya (kepada musuh). Barang siapa membantu keperluan saudaranya, Allah akan (membalas) membantu keperluann­ya. Barang siapa membebaska­n seorang Muslim dari kesusahan, Allah akan membebaska­n satu kesusahan dirinya dari beberapa kesusahan pada hari kiamat. Barang siapa menutupi aib seorang Muslim, Allah akan menutupi aibnya kelak pada hari kiamat.”

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia