Harian Metro

HADIAH HARI BAPA Porsche catat hatrik

- AFP

 Koepka raih gelaran sulung kejuaraan utama

BKoepka mencatat birdie dalam sembilan lubang terakhir untuk menjuarai Terbuka Amerika Syarikat semalam, menjadi pemenang ketujuh berturut-turut yang menjuarai kejohanan utama buat julung kali dengan menyamai rekod kemenangan menerusi kelebihan empat pukulan di Erin Hills.

Pemain berusia 27 tahun dari Florida itu mencatat lima bawah par 67 pada pusingan akhir untuk menamatkan saingan 16 bawah par keseluruha­n dalam kejohanan yang menyaksika­n pertarunga­n sengit dengan rakan senegara Brian Harman

rooks

(gambar)

Le Mans, Perancis: Porsche menjuarai perlumbaan 24 Jam Le Mans untuk tahun ketiga berturut-turut kelmarin dengan menguasai saingan sejak awal yang turut menyaksika­n pemandu lain gagal menamatkan perlumbaan termasuk pasukan pilihan awal Toyota.

Kemenangan pasukan pengeluar dari Jerman buat kali ke-19 di Litar de la Sarthe itu menamatkan aksi penuh drama apabila dua kereta Toyota gagal menamatkan perlumbaan dan kereta pertama Porsche juga mengalami masalah ketika mendahului perlumbaan, dengan perlumbaan berbaki empat jam.

Situasi itu menyebabka­n Porsche kedua yang dipandu di lapangan Wisconsin.

Catatan 16 bawah par keseluruha­n milik Koepka menyamai catatan kemenangan dengan pukulan terendah keseluruha­n di Terbuka AS yang dicatat Rory McIlroy pada kejohanan 2011.

“Ia mungkin antara perkara terhebat pernah saya kecapi dan menyempurn­akannya pada Hari Bapa memang sesuatu yang menakjubka­n,” kata Koepka.

“Saya tidak sempat membelikan kad untuk ayah saya, jadi ini mungkin memadai.

“Saya rasa yakin sepanjang minggu. Saya rasa yakin seperti mana hari Ahad dalam mana-mana kejohanan utama dan mengharung­inya sesuatu yang benar-benar bersama pelumba Jerman Timo Bernhard serta dua pelumba New Zealand Brendon Hartley dan Earl Bamber, kembali berada dalam saingan selepas ketinggala­n pada perlumbaan kelmarin.

Peluang trio itu dilihat sukar apabila kereta mereka berdepan masalah dan berada 90 minit dalam garaj sebelum menyertai kembali perlumbaan, ketinggala­n 22 pusingan berbanding pendahulu hebat.”

Harman, pendahulu pusingan ketiga yang unggul satu pukulan pada awal pusingan, menduduki tangga kedua dengan 12 bawah par selepas menamatkan pusingan akhir dengan par 72.

Dia berkongsi kedudukan dengan pemain nombor empat dunia dari Jepun Hideki Matsuyama, yang mencatat enam bawah par 66.

“Ia cukup memberi kesan kepada saya,” kata Harman. “Bagaimanap­un Brooks bermain dengan baik hari ini. Keadaan begitu sukar hari ini.”

Pemain England Tommy Fleetwood di tangga keempat dengan 11 bawah par keseluruha­n selepas mencatat par 72 pada pusingan akhir. Toyota.

“Ia perlumbaan paling kejam atau mungkin perlumbaan terbaik. Anda tidak akan tahu,” kata Bernhard, juara bersama Audi pada 2010, yang menjadi pemandu terakhir yang membawa mereka ke garisan penamat.

“Setiap pusingan dikira, untuk kembali ke P1.

“Sasarannya adalah untuk mengutip mata pengeluar dan pemandu maksimum,” katanya. “Kemudian pagi ini, kami menyedari kami mampu melakukan lebih lagi, mungkin hingga ke podium.”

Bamber muncul juara bersama Porsche pada 2015 tetapi ia kemenangan pertama buat Hartley, satu-satunya pemandu daripada dua kru yang masih belum mengecapi kemenangan keseluruha­n di Le Mans. - Reuters

 ??  ??
 ??  ?? PELUMBA Porsche meraikan kemenangan.
PELUMBA Porsche meraikan kemenangan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia