Harian Metro

Kecewa lambat sah status TONIK NAURAJ

- Aida Adilah Mat aida_adilah@hmetro.com.my Saiful Affendy Sapran saifulaffe­ndy@hmetro.com.my

Atlet lompat tinggi negara Nauraj Singh Randhawa berada di landasan terbaik menjelang Kejohanan Olahraga Dunia di London apabila merangkul emas pada siri Jelajah Eropah di Barcelona, semalam.

Pemenang dua pingat emas Sukan SEA itu melakukan lompatan 2.21 meter (m) untuk merangkul emas di Kejohanan Antarabang­sa Catalunya menewaskan rakan yang sama berlatih dengannya dari Australia Brandon Starc yang menduduki Kuala Lumpur: Jurulatih pecut wanita negara M Balamuruga­n kecewa dengan tindakan Persatuan Olahraga Afrika Selatan kerana masih belum mengesahka­n status rekod kebangsaan pelari pecut negara, Zaidatul Husniah Zulkifli.

Katanya, pasukan biomekanik dari Institut Sukan Negara (ISN) sudah membuat kajian terhadap larian Husniah dan mendapati masa yang direkodkan oleh Husniah adalah sah seperti yang dicatatkan.

Namun, hingga sekarang pihak terbabit masih mendiamkan diri.

“Keputusan sudah ada tapi sekarang ini kita tunggu keputusan saja. Sebagai jurulatih saya memang terasa. Tapi saya tahu dia (Husniah) boleh melakukan yang lebih baik lagi selepas ini.

“Dia sepatutnya berlari di Terbuka Korea, tapi saya tempat kedua dengan catatan 2.15m.

Ia adalah kemenangan ketiga Nuaraj yang sebelum ini berjaya muncul juara di Grand Prix Canberra di Australia selain melakarkan rekod baru kebangsaan 2.30m di Terbuka Singapura.

“Saya gembira dengan kemenangan di Barcelona ini. Ia satu permulaan yang baik.

“Tapi pastinya saya tidak berpuas hati dengan lompatan 2.21m ini,” katanya dalam laman sosial Twitter. mahu memberi dia peluang untuk berhari raya. Itu sebabnya dia tidak beraksi di Korea.

“Sekarang ini, saya menunggu pengesahan daripada mereka tapi masih belum ada sebarang maklum balas lagi,” katanya.

Status rekod kebangsaan yang dicipta pelari kelahiran Kedah pada Mac lalu dengan kepantasan 11.45 saat (s) masih lagi tergantung.

Disebabkan itu, rekod kebangsaan 100m kini masih lagi di pegang G Shanti menerusi catatan 11.50s yang dilakukan pada 1993.

Selain Husniah, catatan 10.22s yang dilakar pelari 400m Azam Masri ketika di Afrika Selatan turut tidak diiktiraf.

Turut mengalami nasib sama adalah Nixson Kennedy ketika di Terbuka Pahang. Masa yang dilakukann­ya 10.27s turut dikatakan tidak mengikut piawaian.

Sementara itu, mengulas mengenai catatan masa Jonathan Nyepa, Balamuruga­n berkata, beliau yakin tiada apa yang perlu dipersoalk­an dan yakin pelari itu berpeluang cerah untuk beraksi di Sukan SEA Kuala Lumpur dalam acara 100m.

Nauraj, 25, dijangka menyertai tiga lagi kejohanan sebelum beraksi di Kejohanan Dunia pada 4 Ogos ini.

Dia dijadualka­n menyertai pertanding­an di Castellon, Sepanyol, Selasa ini sebelum ke Jerman untuk baki dua lagi pertanding­an.

Berdasarka­n prestasi semasa, dia dijangka tidak mempunyai masalah memburu hatrik di temasya

Sukan SEA Kuala Lumpur: Selepas sering berdepan prestasi tidak menentu, pemain perseorang­an wanita negara Goh Jin Wei mempamer aksi meyakinkan pada saingan Terbuka Taiwan apabila menempah tiket ke separuh akhir, hari ini.

Bekas juara dunia remaja 2015 itu melakukann­ya selepas menewaskan wakil tuan rumah Pai Yu Po 21-15, 21-17 pada aksi suku akhir semalam di kejohanan bertaraf Grand Prix (GP) Emas itu.

Perkembang­an positif itu pasti memberi keyakinan semula kepada Jin Wei yang diberi harapan besar pada pentas Sukan SEA Kuala Lumpur (KL2017), Ogos ini.

Bagi jurulatih perseorang­an wanita Sairul Amar Ayob, beliau mengaku Jin Wei bukan berada pada tahap terbaik ketika ini, namun dia mampu mencapai keputusan terbaik andai dapat memperbaik­i tahap kecergasan­nya.

“Lihat saja aksinya pada saingan di sini, saya boleh katakan dia mempunyai

(gambar)

Ogos ini.

Malah, Nauraj adalah atlet olahraga tunggal dalam program Podium dan dia adalah sandaran terbaik Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) di Sukan SEA kali ini.

 Kejayaan di Barcelona jadi pembakar semangat menjelang Kejohanan Olahraga Dunia

di London

 ??  ?? NAURAJ dijangka tidak mempunyai masalah memburu hatrik di temasya Sukan SEA.
NAURAJ dijangka tidak mempunyai masalah memburu hatrik di temasya Sukan SEA.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia