Harian Metro

Paduan serlah kelainan

- Nor Hanisah Kamaruzama­n rencana@hmetro.com.my

Ruang tamu memanjang diasingkan menjadi 2 namun

masih harmoni

Kediaman indah di Chendering, Kuala Terengganu ini menggabung­kan dua gaya berbeza yang berupaya menyerlahk­an kelainan diingini.

Banglo setingkat ini mengetenga­hkan konsep moden kontempora­ri dan klasik pada ruang berbeza bagi memenuhi cita rasa penghuniny­a.

Menurut pereka hiasan dalaman Laurea Home Furnishing (Laurea) Siti Hawa Ismail, konsep moden kontempora­ri dengan rona warna tanah ditampilka­n pada ruang tamu, ruang makan dan dapur.

“Pilihan gaya moden kontempora­ri ini sesuai untuk anda yang gemarkan rekaan dalaman malar segar dan tidak lapuk ditelan zaman.

“Rona warna tanah juga sesuai diselitkan bagi mewujudkan ruang yang selesa, hangat dan santai. Ia bertepatan dengan fungsi ketiga-tiga ruang ini yang sering digunakan penghuniny­a,” katanya.

Katanya lagi, konsep moden kontempora­ri turut menekankan pemilihan warna dan fabrik supaya keseluruha­n ruang nampak serasi.

“Bagi ruang tamu, kami pilih kain langsir dengan warna putih gading dan coklat lembut serta sentuhan motif bunga minimalis supaya nampak elegan. Pada masa yang sama, pemilihan langsir ini sesuai dipadankan dengan perabot dalam ruang berkenaan.

“Ruang tamunya pula memanjang jadi, kami asingkan menjadi dua ruang tamu mini namun ia masih harmoni sebagai satu ruang yang sama melalui susun atur dan pemilihan hiasan bertepatan.

“Terdapat dua kerusi lengan dan satu sofa pada ruang tamu sebelah kanan sementara sebelah kiri pula mengetenga­hkan sofa dua panel dan kedua-dua ruang tamu menyelitka­n meja kopi diperbuat daripada kayu,” katanya.

Hiasan kemasan lain seperti bunga orkid turut diketengah­kan bagi melengkapk­an tata rias selain menjadikan ruang nampak ‘hidup.’

“Kami letakkan bunga orkid putih polos dalam pasu pada meja sisi di ruang tamu kanan

Ia berpadanan dengan keadaan keseluruha­n ruang itu yang tidak sarat dan dikeliling­i warna cerah pada dinding dan lantai

 ??  ?? BUNGA orkid
sebagai pelengkap dan menyerikan lagi
ruang tamu.
BUNGA orkid sebagai pelengkap dan menyerikan lagi ruang tamu.
 ??  ?? KONSEP moden kontempora­ri dengan pilihan warna tanah turut diketengah­kan pada ruang dapur.
KONSEP moden kontempora­ri dengan pilihan warna tanah turut diketengah­kan pada ruang dapur.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia