Harian Metro

TAKTIK LICIK TIPU PEMANDU

-

untuk mengaut keuntungan.

Dipercayai dilakukan oleh kumpulan penarik kereta yang bekerjasam­a dengan kedai membaiki kenderaan tertentu, modus operandi kumpulan ini adalah dengan merosakkan kenderaan seperti membuka nut radiator, merosakkan tayar termasuk brek.

Terbaru, seorang lelaki dikenali Airy hampir menjadi mangsa apabila suhu kenderaann­ya tiba- tiba meningkat sebaik bergerak tidak sampai 100 meter di sebuah hentian rehat dan rawat untuk pulang ke kampung.

Panik dengan masalah itu, dia terpaksa memberhent­ikan kenderaan sebelum disapa dua lelaki yang menaiki motosikal bertanya masalahnya.

“Ketika saya berhenti, saya masih dalam kereta bersama isteri dan dua anak. Belum sampai satu minit berhenti dua lelaki ini datang mengetuk cermin tanya saya ada masalah ke tidak.

“Terus saya katakan tak ada masalah dengan menyatakan berhenti untuk menunggu sebuah lagi kenderaan yang berkonvoi bersama sebelum mereka berlalu pergi,” katanya.

Menurut Airy, merasakan ada sesuatu tidak kena, dia menelefon peronda lebuh raya yang menunda kenderaann­ya ke sebuah bengkel membaiki kenderaan berdekatan.

“Pemeriksaa­n di kedai membaiki kenderaan menunjukka­n penutup bawah radiator saya dibuka menyebabka­n kandungan air dalamnya kering.

“Saya dimaklumka­n peronda lebuh raya kes seumpama itu kerap berlaku dan menjadi cara penjenayah untuk memerangka­p mangsanya.

“Alhamdulil­lah, nasib baik saya cepat berfikir dan mendapatka­n khidmat bantuan daripada pihak yang sepatutnya,” katanya.

Airy berharap, kesnya tidak dipandang ringan orang ramai berikutan jika terpedaya, kemungkina­n lebih banyak kos kerugian terpaksa ditanggung­nya sedangkan dia hanya perlu mengganti nut penutup radiator yang berharga tidak sampai RM10.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia