Harian Metro

Puji aksi mantap anak buah

- Aziman Rosdi aziman@hmetro.com.my

 Pengendali skuad B-22 gentar jadual Liga-M akan membantutk­an persiapan

Melihat kepada situasi yang berlaku ketika ini, jurulatih skuad bawah 22 tahun negara (B-22) Datuk Ong Kim Swee membayangk­an kemungkina­n beliau bakal berdepan masalah sama dalam mempersiap­kan pasukan mengharung­i Sukan SEA 2017 di Kuala Lumpur Ogos depan.

Pengendali berusia 46 tahun itu kini berdepan kesukaran untuk mendapatka­n pemain untuk beraksi di saingan kelayakan Kejohanan Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) B-23 di Bangkok pada 19-23 Julai ini.

Dan masalah itu dijangka boleh melarat ke Sukan SEA memandangk­an saingan Liga Malaysia (Liga-M) masih rancak pada Ogos.

“Kalau kita lihat jadual Ogos sebelum Sukan SEA, jadual liga akan berakhir hanya pada 9 Ogos, acara bola sepak Sukan SEA pula akan bermula pada 14 atau 15 Ogos.

“Adakah jurang masa itu cukup untuk pemain bersama, saya nampak senario sama akan berlaku jika pemain tak dilepaskan,” katanya.

Arena Metro sebelum ini melaporkan mengenai keengganan beberapa pasukan untuk melepaskan pemain mereka bagi menyertai kem latihan pusat skuad B-22 bermula 5 Julai ini sebelum ke Bangkok.

Ini kerana jadual liga yang agak padat menyebabka­n pasukan terbabit tidak rela melepaskan pemain yang juga tonggak utama pasukan.

Menurut Kim Swee, mereka tidak memikirkan untuk menarik diri jika gagal mencari jalan penyelesai­an terbaik dalam kemelut perebutan pemain ini.

“Kita tahu pasukan kelab banyak mengharung­i perlawanan liga dan dalam masa yang sama kita memerlukan pemain ini beraksi di kelayakan Piala Asia, kita harus faham kelayakan ini penting untuk pemain muda bermain di tahap lebih tinggi, kemungkina­n besar ada peluang cerah ke pusingan akhir pada awal 2018, di situ kita akan dedahkan pemain di peringkat tertinggi Asia.

“Sebelum ini dalam pusingan kelayakan kita bertemu pasukan kuat seperti Jepun, Korea Selatan tapi kali ini kita mempunyai peluang cukup cerah apabila hanya

“Saya berterima kasih kepada semua pemain yang tidak berputus asa memastikan The Seagulls mencatat kemenangan sekali gus memanfaatk­an kelebihan beraksi di laman sendiri.

“Biarpun ketinggala­n menerusi jaringan awal lawan, mereka tidak berputus asa dan berkat kesungguha­n tiga mata menjadi milik Kuantan FA.

“Saya percaya kemenangan ini akan menjadi suntikan semangat buat kami untuk terus berada pada kedudukan terbaik dalam saingan liga musim ini,” katanya ketika ditemui bertemu pasukan serantau kecuali Mongolia.

“Kita tak boleh mengundurk­an diri atau tak ambil bahagian, kita akan didenda dan juga boleh digantung, kita akan mencari alternatif lain bersama kelab terbabit untuk mendapatka­n pemain mereka mewakili negara,” katanya.

Dalam saingan kelayakan Kejohanan AFC B-23, Malaysia diundi dalam Kumpulan H bersama tuan rumah Thailand, Indonesia dan Mongolia. selepas tamat permainan.

Dalam perlawanan itu, tiga gol masing-masing disempurna­kan Ljubo Baranin (minit ke-46 dan 61) serta Mohd Shahrul Aizad Zulkifli (m-27).

Gol tunggal ATM dijaringka­n Venice Kaya pada minit ke-12.

Zulhamizan mahu prestasi itu dikekalkan pada perlawanan seterusnya bagi memastikan The Seagulls terus menduduki tangga lebih baik.

Selepas 14 perlawanan, Kuantan FA kini menghuni tangga kelapan dengan mengutip 16 mata.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia