Harian Metro

‘Kami tak takut Cray’ Tekad terus rekod cemerlang

- Aida Adilah Mat aida_adilah@hmetro.com.my

 Poad tidak terkesan dengan kehadiran pemenang emas Sukan SEA Singapura itu

Pengesahan penampilan Eric Cray pemenang pingat emas 100 meter Sukan SEA Singapura dua tahun lalu langsung tidak menggusark­an jurulatih Mohd Poad Md Kassim.

Malah beliau yang ditemui ketika pelancaran kasut terbaru Netfit dari Puma menganggap ia cabaran yang dinantikan oleh atletnya Khairul Hafiz Jantan.

“Tiada apa yang perlu dirisaukan malah Khairul bersedia untuk menghadapi siapa saja. Kehadiran Eric sebenarnya sesuatu yang bagus.

“Penyandang pingat emas dan berlari dengan Khairul akan menjanjika­n satu perlumbaan sengit.

“Bagaimanap­uun saya tidak

(gambar),

Kuala Lumpur: Atlet boling padang berpengala­man Nor Hashimah Ismail tidak pernah gagal menyumbang­kan emas untuk negara dalam empat penampilan pada Sukan SEA.

Rekod itu mahu diteruskan­nya pada edisi 2017 bulan depan apabila bersaing dalam acara berempat bersama Nur Fidrah Noh, Nurul Alyani Jamil, Nur Ain Nabilah Termizi.

“Kalau boleh memang saya mahu teruskan pencapaian itu, saya mahu emas kelima selepas edisi 1999 (Brunei), 2001 (Kuala Lumpur), 2005 (Manila) mahu memberi tekanan kepada Khairul kerana anda tahu prestasiny­a kini,” katanya yang kini memasuki fasa terakhir latihan.

Khairul bersama skuad olahraga negara akan berlepas ke Kejohanan Trek dan Padang Asia (ATF) di Bhubaneswa­r, India untuk beraksi dalam acara 100m dan 4x100m.

Mengulas mengenai sasaran yang diletakkan kepada pemegang rekod kebangsaan itu, Poad berkata, tiada sasaran yang diletakkan sebaliknya beliau mengharapk­an Khairul mampu memperbaik­i catatan masa terbaik peribadiny­a tahun ini.

Catatan terbaiknya tahun ini adalah 10.31 saat dilakukan ketika meraih emas di Terbuka Thailand bulan lalu.

Dua tahun lalu Eric dinobat jaguh Asia Tenggara dengan catatan 10.25s. Perak milik Yaspi Body 10.45s dan gangsa Iswandi 10.46s, kedua-duanya dari Indonesia. dan 2007 (Thailand).

“Acara berempat pertama kali dipertandi­ngkan di Sukan SEA namun saya tidak melihatnya sebagai halangan kerana percaya kemampuan gandingan kami berempat,” jelasnya.

Tegasnya, keinginan untuk menyumbang emas bertambah apabila sudah 10 tahun boling padang tidak dipertandi­ngkan di Sukan SEA.

“Saya menanti dan akhirnya dipertandi­ngkan semula di tempat sendiri. Ia menambahka­n semangat kami untuk menyumbang emas termasuk peluang beraksi di gelanggang baru,” ujarnya.

Persekutua­n Lawn Bowls Malaysia (PLBM) meletakkan sasaran empat emas untuk diraih atletnya pada Sukan SEA bagi membantu kontinjen negara muncul juara keseluruha­n.

 ??  ??
 ??  ?? PEMAIN boling padang negara ketika majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri di Hotel Seri Pacific.
PEMAIN boling padang negara ketika majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri di Hotel Seri Pacific.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia