Harian Metro

Fokus benam UiTM Ikut prosedur undian 2015

- Azlan Hafeedz sukan@hmetro.com.my Aziman Rosdi aziman@hmetro.com.my

Kota Bharu: Pengarah Taktikal Persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA), Alfredo Gonzales menggesa anak buahnya melupakan segera kekalahan di tangan Sarawak pada aksi saingan Liga Super, Sabtu lalu kerana mereka perlu bangkit untuk menentang UiTM FC, malam ini.

Beliau yang juga pengurus pasukan berpendapa­t, kekalahan itu bukan penanda aras buat pemainnya untuk menyerah kalah atau menjadi ‘pasukan belasahan.’

Sebaliknya, mereka perlu bersaing jika mahu bergelar juara dengan menjadikan pertemuan kelab dari Liga Perdana itu pada aksi pertama kempen Piala Malaysia sebagai titik tolak kebangkita­n Kelantan.

Sekalipun tidak mengetahui

Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) membuat keputusan untuk menggunaka­n prosedur undian seperti yang digunakan di Sukan SEA Singapura 2015 yang menyaksika­n mereka diasingkan daripada berada satu kumpulan dengan juara bertahan Thailand dalam saingan Sukan SEA Kuala Lumpur bulan depan.

Keputusan itu dibuat selepas mereka akur dengan kekuatan sebenar UiTM, Kelantan harus berwaspada dan diingatkan tidak bermain ala kadar sekiranya tidak mahu dikecewaka­n bantahan Vietnam dan Laos yang tidak bersetuju Malaysia sebagai tuan rumah menggunaka­n hak untuk memilih kumpulan mana yang ingin disertai selepas undian pada 8 Julai ini dibuat.

Dalam mesyuarat khas FAM bersama Majlis Olimpik Malaysia (MOM) dan Jawatankua­sa Penganjur Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 Malaysia (MASOC) semalam, prosedur undian akan dilakukan mengikut penganjura­n dua tahun lalu yang mana undian mengikut prestasi sebelum ini.

“Sebanyak 11 pasukan mengambil bahagian menjadikan kali kedua.

Gonzales berkata, beliau bersama barisan kejurulati­han terpaksa memaksimum­kan tempoh 36 jam

 FAM akur bantahan Vietnam dan Laos, tak mahu isu undian dibangkitk­an negara bertanding

Kumpulan A akan mempunyai 5 pasukan manakala Kumpulan B mempunyai 6 pasukan.

“Tuan rumah Malaysia akan diletakkan terus dalam Kumpulan A di posisi A1 manakala juara bertahan, Thailand selaku pemenang pingat emas Sukan SEA 2015 pula akan diletakkan terus dalam Kumpulan B iaitu di posisi B1.

“Undian akan dimulakan dengan Balang 1 yang mengandung­i pasukan Myanmar (pingat perak Sukan SEA 2015) dan Vietnam (pingat gangsa Sukan SEA 2015). Pasukan pertama yang dipilih nanti akan ke Kumpulan A iaitu di posisi A2 manakala pasukan berikutnya akan ke Kumpulan B di posisi B2.

“Undian diteruskan dengan Balang 2 yang mengandung­i pasukan Indonesia (tempat ke-4 Sukan SEA 2015) dan Singapura (tempat ke-3 Kumpulan A, Sukan SEA 2015). Pasukan pertama yang dipilih akan ke Kumpulan A iaitu di posisi A3 manakala pasukan berikutnya akan ke Kumpulan B di posisi B3.

“Kemudian undian untuk Balang 3 yang mengandung­i lima pasukan iaitu Kemboja (tempat ke-4 Kumpulan A, Sukan SEA 2015), Laos (tempat ke-4 Kumpulan B, Sukan SEA 2015), Filipina (tempat ke-5 Kumpulan A, Sukan SEA 2015), Timor-Leste (tempat ke-5 Kumpulan B, Sukan SEA 2015) dan Brunei (tempat ke-6 Kumpulan B, Sukan SEA 2015).

“Pasukan pertama yang dipilih akan diletakkan di posisi A4, diikuti B4 dan seterusnya A5, B5 dan akhir sekali B6 bagi melengkapk­an undian,” kata Setiausaha Agung FAM Datuk Hamidin Mohd Amin dalam satu kenyataan semalam.

Jelasnya, prosedur baru undian itu akan dimaklumka­n kepada Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) dan diharap dapat memuaskan hati semua pasukan bertanding.

“Diharap dengan pelaksanaa­n mekanisme baharu undian ini, tiada lagi isu dibangkitk­an oleh negara bertanding dan acara bola sepak dapat berlangsun­g dalam suasana penuh semangat kesukanan,” jelas Hamidin.

 ??  ?? SKUAD B-22 negara diasingkan daripada satu kumpulan dengan Thailand.
SKUAD B-22 negara diasingkan daripada satu kumpulan dengan Thailand.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia