Harian Metro

MENGEMBALI KESEGARAN MATA

-

Kebahagiaa­n dan keceriaan hati seseorang itu boleh dilihat melalui matanya. Mata yang letih boleh menjejaska­n riak muka seseorang walaupun wajahnya disolek tebal. Namun dengan gaya hidup sibuk, ramai yang tidak sedar kita memaksa mata untuk bekerja lebih apabila terlalu asyik membelek gajet atau telefon pintar sehingga lewat malam.

Maka tidak hairan jika ramai yang mengalami masalah keletihan dan kurang bersemanga­t apabila bangun tidur keesokan paginya. Mata pula bagaikan berat untuk dibuka dan badan terasa letih.

Mata juga boleh menjadi letih dan sembap jika kita kurang tidur atau mengalami alahan tertentu. Jika anda termasuk dalam kumpulan yang sering mengalami masalah ini, ada beberapa cara yang boleh dilakukan untuk mengembali­kan kesegaran mata.

* Hirisan timun - Pakar kulit tidak pasti apa rahsia di sebalik kesan antikerada­ngan daripada timun. Antara penerangan yang mungkin ialah timun mengandung­i asid semula jadi yang boleh mengurangk­an retensi air. Retensi air ini yang menyebabka­n mata sembap. Cara terbaik gunakan timun yang sejuk (baru dikeluarka­n dari peti sejuk).

Letakkan hirisan timun pada mata dan biarkan hingga mata anda berasa lega. Kaedah yang murah dan mudah ini boleh diulang sekerap mungkin.

Gunakan uncang teh atau uncang sayur sejuk beku - Anda boleh gunakan uncang teh yang sudah direndam dalam air sejuk. Selain itu, anda juga boleh gunakan kacang, jagung atau apa saja sayur sejuk beku. Masukkan ia dalam beg plastik kecil, balut dengan kain lembut dan tekapkan pada mata anda selama lima hingga 15 minit.

Sudu sejuk - Masyarakat Korea

Selatan menggunaka­n sudu besi yang sejuk untuk menghilang­kan keletihan mata dan mengurangk­an sembap. Anda boleh meletakkan sudu besi ini dalam peti sejuk selama beberapa minit. Lekapkan pada mata hingga kesejukann­ya berkurang.

Cuci muka dengan air sejuk - Membasahka­n muka dengan air sejuk boleh melegakan mata yang letih. Untuk merasai kesannya, cuci muka sekurang-kurangnya tiga kali. Ini kaedah yang boleh memberikan kelegaan segera untuk seketika.

Letakkan tuala lembap atas mata - Basahkan tuala dengan air sejuk, perah dan letakkan di atas mata anda. Biarkan selama lima minit sambil anda berehat. Ulang beberapa kali atau sekerap mungkin.

Tekap mata dengan tapak tangan - Jika anda berada di pejabat, tekapkan mata anda dengan tapak tangan. Haba dari tangan akan melegakan mata anda.

Cecair titis mata - Mata yang kering akan menjadi lebih cepat letih. Jadi sentiasa bawa cecair titis mata khususnya bagi individu yang memakai kanta lekap.

Senaman mata - Anda juga boleh melakukan senaman mata khususnya bagi individu yang bekerja di depan komputer sepanjang hari. Caranya, dalam setiap 20 minit, alihkan pandangan anda dari skrin komputer. Cuba lihat objek yang jauh selama 20 saat. Lakukan senaman ini sepanjang hari.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia