Harian Metro

MENTAL TAK CEDERA

-

 Murray atasi Fongini walaupun kecederaan

pinggul sukarkan pergerakan

Mungkin terdapat keraguan mengenai tahap kecergasan Andy Murray selain tanda tanya berhubung prestasi yang dipamerkan­nya di Wimbledon kali ini apatah lagi juara bertahan dan pemain nombor satu dunia itu tidak beraksi seperti biasa ketika menang 6-2 4-6 6-1 7-5 ke atas pemain Itali Fabio Fognini di pusingan ketiga.

Murray menyelamat­kan lima mata penamat di set keempat sebelum menang walaupun berdepan masalah kecederaan pinggul.

“Saya tidak dapat bermain pada tahap terbaik,” kata Murray. “Tetapi, saya tetap menang dan layak ke pusingan seterusnya. Ia perkara yang benar-benar positif.”

Kejayaan melangkah ke kelompok 16 pemain terakhir di Wimbledon itu adalah yang ke-10 buat Murray dan dia tidak pernah tewas kepada mana-mana pemain yang menduduki ranking rendah di peringkat itu.

Murray dan Fognini mempunyai corak permainan berbeza. Pemain Itali itu terkenal dengan aksi menyerang manakala Murray pula dikenali sebagai seorang pemain yang kuat bertahan.

Pada perlawanan semalam, Fognini dilihat lebih banyak berlari di Gelanggang Tengah manakala pergerakan Murray pula agak terbatas disebabkan kecederaan pinggulnya.

Bagaimanap­un, ia tidak menjejaska­n Murray apabila dia berjaya mematahkan servis Fognini dua kali sebelum menang set pertama.

Pemain Itali itu bangkit pada awal set kedua, tetapi corak bertahan yang diamalkan Murray kerap mengecewak­annya hingga mengakibat­kan dia menghempas­kan raket ke gelanggang tanda kecewa.

Fognini kembali menenangka­n diri dan berjaya memenangi set kedua dan Murray berhempas pulas untuk merampas set ketiga hingga pada satu ketika, pemain Itali itu terpaksa menerima rawatan ke atas buku lalinya yang cedera.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia