Harian Metro

12 kali belakang badan disuntik ubat

-

rasa kebas.

“Kawan sepejabat kerap bertanya bagaimana kaki saya boleh kebas walhal bukan duduk bersimpuh. Tidak kira apa yang saya buat, kaki tetap rasa kebas sepanjang masa termasuk ketika baring,” katanya.

Noor Farhana yang juga anak sulung daripada tiga beradik itu berkata, dia sentiasa dalam keadaan tidak selesa selain kesakitan juga mula merebak ke belakang badan dan atas punggung.

“Kadang-kadang ketawa pun rasa sakit. Kalau hendak bangun dari duduk di kerusi, saya perlukan tekan tepi kerusi untuk memberi sokongan kepada badan. Sedihnya apabila pergi ke klinik, doktor kata ini masalah angin saja.

“Seminggu sebelum raya, keadaan saya menjadi semakin teruk. Ketika berjalan ke tempat kerja, kaki kanan saya tidak terasa langsung ketika dipijak dan ketika naik tangga pelipat kaki saya rasa sakit. Keesokanny­a saya pergi ke klinik dan minta surat untuk rujuk kepada pakar bagi pemeriksaa­n lanjut,” katanya.

Menurutnya, pakar kemudian melakukan ujian Pengimejan Resonans Magnetik (MRI) dan dia mengesahka­n mengalami masalah diska tergelinci­r.

“Ada beberapa diska yang sudah menekan urat saraf belah kanan dan itulah sebabnya kaki kanan saya selalu kebas. Doktor mencadangk­an saya ambil ubat suntik untuk mengawal

 ??  ?? NOOR Farhana bersama keluarga tercinta.
NOOR Farhana bersama keluarga tercinta.
 ??  ?? NOOR Farhana ketika menerima rawatan, baru-baru ini.
NOOR Farhana ketika menerima rawatan, baru-baru ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia