Harian Metro

Benteng ampuh

- Izzali Ismail sukan@hmetro.com.my Nazri Abu Bakar sukan@hmetro.com.my

 Anderson kembali perkuat pertahanan Lang Merah

Aksi pemain pertahanan Kedah kelahiran Australia, Zac Anderson bakal menjadi taruhan skuad Helang Merah kendalian Nidzam Adzha Yusoff dalam pertemuan Liga Super menentang Melaka United di Stadium Hang Jebat, malam ini.

Menurut Nidzam, aksi Anderson sudah dinantikan oleh penyokong dalam beberapa perlawanan sebelum ini dan ramai menjangkak­an dia akan beraksi pada perlawanan menentang UiTM FC Jumaat lalu, bagaimanap­un tidak kesampaian kerana dia masih belum bersedia.

“Selepas direhatkan akibat kecederaan tulang pinggul April lalu, kini dia sudah bersedia untuk kembali beraksi selepas mendapat rawatan yang diperlukan.

“Seorang lagi pemain sayap yang berada di bangku simpanan pada perlawanan menentang UiTM Jumaat lalu iaitu Syazwan Zainon atau Wan Karpet juga dalam perancanga­n dan kemungkina­n dapat diturunkan pada perlawanan ini,” katanya.

Menurutnya, bahagian tengah dan pertahanan akan menyaksika­n beberapa perubahan selepas pemain tengah Sandro Da Silva tidak dapat beraksi pada perlawanan itu kerana menjalani penggantun­gan satu perlawanan akibat mengumpul tiga kad kuning.

“Namun pada perlawanan di Stadium Hang Jebat kali ini, saya yakin pemain gantian yang dipilih menggantik­an Sandro nanti mampu menggalas cabaran dengan komitmen tinggi di samping meningkatk­an koordinasi pada tahap yang diharapkan.

“Selepas kekalahan 2-3 pada saingan Liga Super ketika menentang

Perak FA pada masih di hujung tanduk sama ada dapat diturunkan atau sebaliknya.

Pemain dari Macedonia itu menerima kad merah ketika berdepan PKNS yang berakhir 1-1 di Shah Alam.

Namun Persatuan Bolasepak Melaka United (MUSA) sudah menghantar surat bantahan rasmi kepada FAM atas keputusan pengadil berkaitan sepakan penalti dan kad merah Mecinovic dengan jawapan mengenai kedudukann­ya masih belum diterima.

“Kami nantikan hingga menjelang perlawanan malam ini. Apapun Melaka masih bersedia beraksi tanpa Mecinovic berdepan Kedah di gelanggang sendiri. Saya 1 Julai lalu, pemain sudah bertekad tidak mahu mensia-siakan tiga mata untuk dibawa pulang ke Kedah.

“Kami sudah melihat beberapa kelemahan di benteng pertahanan yang mana kami perlu mengelak melakukan kesilapan dan kelekaan seperti dalam beberapa perlawanan sebelum ini,” katanya.

Beliau berkata, selain Anderson, penyerang utama Ken Ilso, pemain senior Baddrol Bakhtiar dan pertahanan Rizal Ghazali yang sudah pulih daripada kecederaan diharap akan mengukuhka­n lagi aksi mereka.

“Cuma kami perlu awasi kebangkita­n Melaka United yang kini semakin bermotivas­i selepas mempamerka­n kecemerlan­gan di laman sendiri Sabtu lalu dengan menewaskan Kelantan 3-0 walaupun sebelum ini, Kedah mencatat kejayaan 2-0 ke atas Melaka pada 4 Julai lalu,” ka

tanya.

yakin jurulatih Eduardo Almeida memiliki perancanga­n untuk memberi tugasan kepada pemain lain.

“Apa yang saya mahu pemain yang disenaraik­an perlu memberi persembaha­n terpuji dan lebih efektif daripada pertemuan berdepan The Red Warriors,” katanya.

Yusoff berkata, pendekatan Almeida dalam mencorak pasukan makin memberangs­angkan menerusi hasil perlawanan Sabtu lalu di gelanggang sama.

Katanya, apa yang dimahukan sikap terlalu yakin pemain tidak terlalu menebal hingga boleh membawa padah.

 ??  ?? ANDERSON cedera tulang pinggul April lalu.
ANDERSON cedera tulang pinggul April lalu.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia