Harian Metro

Penulisan santai cara urus wang

-

Suffiyah disapa Rafiq, lelaki yang dulu tidak punya pesona di matanya. Ilyna Suffiyah cuba menafikan namun hakikat tidak membenarka­n. Dia lelaki yang sama tapi tidak serupa, kelihatan kacak. Separuh hati sudah mula setuju tanpa banyak syaratnya.

Tambah pula senyuman ibu bagai mengiakan agar Ilyna Suffiyah menerima pinanganny­a. Rafiq bukan orang jauh, dia adalah jiran depan rumah ibunya di kampung.

Kawan baik abangnya, Fadil dan lagi kuat apabila Rafiq memang suka padanya sejak di bangku sekolah. Itu luahan yang jujur. Sebaik mendapat gaji pertama, pelbagai keinginan muncul di kepala. Maklumlah teruja kerana pertama kali memegang duit hasil titik peluh sendiri.

Andai ketika itu kita tersilap langkah mengatur bajet bulanan, pasti ia akan memberi kesan kepada kewangan kita.

Jadi, sebagai anak muda yang berwawasan, kita kena bijak dalam mengatur dan merancang kewangan masing-masing.

Tanpa mengira sama ada bergaji besar atau kecil, kita boleh mula menyusun hal ehwal kewangan.

Tip yang paling utama, mulakan menabung. Jangan tunggu ada duit lebih baru menabung, tapi simpan dulu selebihnya baru belanja.

Pelbagai lagi panduan dalam buku ini yang boleh dijadikan inspirasi khususnya kepada anak muda. Buku ini ditulis secara santai, sentap dan sempoi untuk semua anak muda yang sedang mencari hala tuju kewangan, pelaburan serta kehidupan yang lebih baik.

Ia berdasarka­n pengalaman penulis dalam bidang perbankan, pengurusan kewangan dan pelaburan hartanah. Dahulu, Marina mampu melihat kewujudan makhluk halus. Namun, selepas dia mendirikan rumah tangga dengan Aiman dan memiliki seorang cahaya mata diberi nama Mylin, kehidupann­ya kembali aman dan tiada lagi gangguan makhluk halus.

Sehinggala­h suaminya

 ??  ?? TAJUK: Bajet Power Simpan dan Labur Gaya Orang Muda
PENULIS: Harith Faisal PENERBIT:
HARGA: RM30
TAJUK: Bajet Power Simpan dan Labur Gaya Orang Muda PENULIS: Harith Faisal PENERBIT: HARGA: RM30

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia