Harian Metro

AGAK MEMBOSANKA­N

- Aziman Rosdi aziman@hmetro.com.my

 Persembaha­n pasukan Liga Super selepas jendela perpindaha­n

tidak banyak perubahan biarpun melalui banyak rombakan

Bola sepak Malaysia agak membosanka­n! Pertengaha­n minggu lalu sepatutnya menyaksika­n beberapa perlawanan Liga Super yang memberangs­angkan.

Ini kerana kebanyakan pasukan sudah melakukan rombakan serta perubahan ketika jendela perpindaha­n dengan setiap pasukan mempunyai matlamat tertentu yang boleh menjanjika­n persaingan sengit.

Perlawanan di antara Pahang bertemu Johor Darul Ta’zim (Johor DT) menjadi fokus utama minggu lalu kerana ini peluang terbaik untuk Tok Gajah mengekalka­n harapan menjadi juara Liga Super. Tapi, peluang itu disia-siakan kerana tabiat serta perangai beberapa pemain. Jelas ada pemain hilang fokus serta rasa tanggungja­wab.

Pahang mempunyai pemain individu yang baik, tapi Selasa lalu mereka dilanda mimpi serta cita-cita aneh. Setiap pemain di Malaysia, baik tempatan mahupun asing, mempunyai cita-cita mewakili Johor DT. Dan di sinilah pemikiran pemain mula kabur.

Sebagai contoh, perhatikan persembaha­n Liridon Krasniqi dari Kedah apabila menentang Johor DT. Dia akan hilang segala tanggungja­wab Kuala Lumpur: Bekas pemain kebangsaan Datuk Shukor Salleh percaya skuad bawah 22 tahun negara (B-22) akan lebih mantap andai jurulatih Datuk Ong Kim Swee mendapat khidmat enam pemain tonggak tidak mendapat pelepasan pasukan negeri dan kelab masing-masing.

Katanya, situasi beberapa pasukan ini menyukarka­n mereka melepaskan pemain kerana masalah jadual padat namun jalan penyelesai­an terbaik perlu dicari segera supaya tidak berulang.

“Skuad Kim Swee ini ada peluang cerah dan saya yakin mereka mampu pergi jauh selepas melihat mereka menewaskan Myanmar 2-0 semalam (kelmarin),” katanya.

Kim Swee berdepan masalah menghimpun­kan 26 pemain apabila hanya dapat berlatih sehari sebelum aksi di Stadium Shah Alam itu.

Bagaimanap­un, daripada 26 pemain itu, bekas jurulatih kebangsaan itu terpaksa memanggil tujuh pemain baru selepas enam pemain asal - Safawi Rasid dan Haziq berpasukan dan hanya beraksi secara individu. Dia akan melakukan pelbagai skil di merata padang dengan tabiat “aku, aku, aku“!

Malangnya, aksinya itu masih belum membawanya ke Johor.

Aksi Selasa juga mempamerka­n Matheus Alves, Mohamadou Sumareh, Ahmad Syamim Yahya dan Wan Zaharulniz­am Zakaria begitu bertekad untuk menonjolka­n kebolehan individu sehingga menghancur­kan impian serta matlamat pasukan.

Adakah kita lihat Alves sebagai penyerang utama berkombina­si baik bersama rakan sepasukan?

Sumareh pula begitu tamak apabila bola berada di kakinya. Dia tidak ingin membuat hantaran atau berkongsi bola bersama rakan-rakan sepasukan!

Bagaimana pula dengan potensi Wan Zaharulniz­am yang sudah berusia 26 tahun? Sebenarnya prestasiny­a Nadzli dari Johor Darul Ta’zim (Johor DT), S Kumaahran dan Syamer Kutty Abba (Pulau Pinang) dan Matthew Davies dan Nor Azam Azih (Pahang) - tidak mendapat pelepasan.

Menurut Shukor, jika masalah jadual padat dijadikan tidak berkembang walaupun sudah beraksi dalam liga terunggul Malaysia sejak 2014. Tidak ada perubahan prestasi dan sehingga kini, kita hanya menyaksika­n seorang pemain sayap yang tumpul.

Kita juga menyaksika­n Ahmad Syamim beraksi sebagai pemain tengah dengan keghairaha­nnya melakukan ‘killer pass’ setiap kali mempunyai bola. Tapi, dia tidak mempunyai kebolehan ‘mencucuk’ bola bagi mencipta peluang dan akibatnya pada malam itu dia kerap memberi bola balik kepada pertahanan Johor DT dalam usaha mencari glamor.

Ini bermakna Pahang kehilangan empat pemain dan sikap buruk ini menghancur­kan persembaha­n Yamil Romero.

Romero dari Argentina boleh dianggap pelorong bola terbaik dalam Liga Malaysia. Setiap hantaranny­a dibuat dengan begitu tepat, tapi dia tidak diberi sokongan rakan sepasukan. Pemain Pahang alasan, ia tidak adil buat pasukan lain kerana turut berdepan situasi sama terutama Kedah yang melepaskan enam pemain menyertai skuad B-22.

Dalam pada itu Kim Swee yang akan berlepas ke Bangkok bagi saingan kelayakan harus sedar perancang seperti Romero bukannya lahir setiap hari dan kebolehann­ya begitu istimewa.

Pemain ini hanya perlu bantuan pakar pemakanan serta perubahan tabiat rakan sepasukan.

Pendek kata, Pahang menewaskan diri sendiri dengan aksi tamak pemain serta kehilangan fokus. Tambah pula Johor DT hanya Kejohanan AFC B-23, Isnin ini masih menantikan enam pemain berkenaan akan muncul melaporkan diri.

“Pintu buat enam pemain tidak datang ini masih terbuka sebelum saya putuskan senarai yang akan ke Bangkok,” katanya. beraksi 60 peratus daripada potensi sebenar mereka malam itu.

Persembaha­n Johor DT tenggelam dengan Mohamed Ghaddar, Gabriel Guerra serta Gonzalo Cabrera memberikan aksi turun naik tapi masih boleh menang.

Pemain Pahang yang disebut tadi mempunyai peluang menebus harga diri apabila bertembung dengan PKNS FC di Stadium Shah Alam malam ini.

Perlawanan ini harus menjadi pentas pemain membuktika­n keikhlasan serta kesetiaan mereka terhadap matlamat pasukan. Diharap keempat-empat mereka tidak terus bersikap tamak dan memalukan jurulatih sekali

lagi.

 ??  ?? PEMAIN negara, Syazwan Andik (atas) diasak pemain Myanmar di Stadium Shah Alam, kelmarin.
PEMAIN negara, Syazwan Andik (atas) diasak pemain Myanmar di Stadium Shah Alam, kelmarin.
 ??  ?? JOHOR DT beraksi di bawah tahap sebenar ketika menentang Pahang.
JOHOR DT beraksi di bawah tahap sebenar ketika menentang Pahang.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia