Harian Metro

Pendamping guaman kanak-kanak mangsa penderaan seksual

-

Pindaan Akta Bantuan Guaman 1971 yang antara lain bertujuan memastikan kanak-kanak yang menjadi mangsa keganasan seksual mendapat khidmat nasihat guaman dibentang pada sesi Parlimen akan datang.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said berkata, pindaan berkenaan membolehka­n mangsa dan anggota keluarga mereka mendapatka­n khidmat nasihat undang-undang daripada pegawai undang-undang di bawah Jabatan Bantuan Guaman serta peguam luar yang mendapat kelulusan jabatan berkenaan.

“(Pindaan ini) akan mewujudkan ‘Pendamping Guaman’ di mana pegawai undang- undang di jabatan itu boleh beri khidmat nasihat guaman kepada kanak-kanak yang menjadi mangsa penderaan seksual mengikut Akta Kesalahan-kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak 2017.

“Kami berharap pendamping guaman ini dapat membantu memberi khidmat nasihat terutama bagi mereka yang menjadi mangsa dan perlukan bantuan guaman. Tetapi, ini bukan membabitka­n proses dalam mahkamah, sebaliknya untuk berikan bantuan dari segi proses pengenalan dan menerangka­n undang undang,” katanya ketika majlis Makan Tengah Hari Bersama Editor Kanan Berita di sini, semalam.

Beliau berkata, cadangan pindaan berkenaan sebagai kesinambun­gan kepada usaha kerajaan memperkena­lkan Akta Kesalahan-kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak 2017 dan Mahkamah Jenayah Seksual Kanak-kanak.

Azalina menjelaska­n amat penting bagi kanak-kanak yang menjadi mangsa keganasan seksual dan keluarga mereka mendapat penerangan yang secukupnya mengenai proses pengadilan kes berkaitan.

Orang ramai yang berada sekitar Terminal Udara Stesen Sentral Kuala Lumpur, di sini, gempar susulan bunyi letupan sebelum asap memenuhi ruangan pekarangan bangunan itu.

Beberapa lelaki dipercayai penjenayah kemudian melepaskan tembakan ke arah udara. Tidak lama kemudian beberapa anggota polis lengkap bersenjata muncul sebelum membaling bom asap.

Insiden yang berlaku jam 12 tengah hari semalam, berakhir apabila tiga penjenayah terbabit ditembak mati polis.

Bagaimanap­un, situasi kembali tenang sebaik orang ramai mengetahui kekecohan itu adalah sebahagian daripada rutin latih amal Ex-Rimau yang dijalankan

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia