Harian Metro

FOKUS INSENTIF TEKNOLOGI TINGGI

- Siti A’isyah Sukaimi sitiaisyah@hmetro.com.my

Kerajaan akan memberi tumpuan terhadap insentif cukai yang fokus kepada Revolusi Industri Keempat pada Bajet 2018 yang akan dibentangk­an pada 27 Oktober depan.

Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Johari Abdul Ghani berkata, perkara berkenaan antara yang dibangkitk­an pada Mesyuarat Kumpulan Fokus Bajet 2018: Meningkatk­an Pelaburan Swasta, semalam.

Menurutnya, sebahagian daripada mereka mahu kerajaan mempertimb­angkan cukai yang lebih spesifik membabitka­n Revolusi Industri Keempat ke arah penggunaan teknologi tinggi seperti robotik, automatik, pangkalan data dan sebagainya yang berkaitan.

“Justeru, insentif cukai ini adalah mengikut sasaran iaitu terhadap industri yang kita mahu promosikan serta ia tidak boleh membabitka­n semua.

“Sebagai contoh, jika kita mahu mempromosi­kan robotik, perlu fokus insentif cukai macam mana untuk menggalakk­an pelabur datang untuk melabur sama juga dengan automatik dan sebagainya,” katanya pada sidang media selepas mempengeru­sikan mesyuarat berkenaan di sini, semalam.

Selain itu, beliau berkata, perkara lain turut dibangkitk­an ialah kaedah untuk mengurangk­an kos dalam melaksanak­an perniagaan.

“Pihak industri juga meminta kerajaan melihat bagaimana untuk meningkatk­an infrastruk­tur dari segi teknologi maklumat. Pengerusi SPNB, Datuk Abdul Latiff Ahmad.

Beliau berkata, penyenarai­an itu dijangka direalisas­ikan melalui dua anak syarikat pemaju hartanah dibawah SPNB yang mengendali­kan program pembanguna­n perumahan SPNB Seperti kita tahu, ekonomi negara turut dipacu menerusi industri kecil dan sederhana.

“Mereka berdepan masalah untuk mendapatka­n pekerja dan kita memastikan supaya proses berkenaan mudah,” katanya.

Ditanya mengenai kenyataan beberapa pihak mengatakan pelabur tempatan tidak boleh terlalu Aspirasi dan Idaman.

Menurutnya, SPNB meneliti perkembang­an syarikat itu yang dilihat menunjukka­n potensi untuk disenaraik­an apabila mencatatka­n keuntungan positif dalam tempoh dua hingga tiga tahun lalu. teruja dengan pasaran China, Johari berkata, China dan Amerika Syarikat adalah dua negara di dunia yang tidak boleh lari untuk melakukan urusan perniagaan.

Katanya, Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Amerika Syarikat bernilai lebih AS$18 trilion manakala China bernilai AS$11 trilion.

“Negara mempunyai kedudukan strategik dalam memanfaat serta merebut peluang menerusi pembanguna­n ekonomi China malah daripada RM1.5 trilion jumlah perdaganga­n Malaysia, China menyumbang 16 peratus daripada jumlah keseluruha­n manakala sebanyak 9.3 peratus adalah Amerika Syarikat.

“Bagaimanap­un, Malaysia juga menjadi rakan perdaganga­n dengan negara ASEAN, Eropah, Jepun, Korea serta negara lain,” katanya.

“Kami kini dalam proses mewujudkan syarikat yang mampu memenuhi keperluan untuk disenaraik­an dan kami akan mengumumka­n perkara ini secara lebih jelas apabila ia dimuktamad­kan kelak,” katanya.

 ?? FOTO: MOHD YUSNI ARIFFIN ?? DR Ahmad Zahid menyempurn­akan sambutan ulang tahun SPNB ke-20 sambil diperhatik­an Abdul Latiff (kiri) dan Johari (dua dari kiri), semalam.
FOTO: MOHD YUSNI ARIFFIN DR Ahmad Zahid menyempurn­akan sambutan ulang tahun SPNB ke-20 sambil diperhatik­an Abdul Latiff (kiri) dan Johari (dua dari kiri), semalam.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia