Harian Metro

‘Pengawas’ dalam tren

- Syazwan Msar mohdsyazwa­n@hmetro.com.my

 PRASARANA tingkat pemantauan tahan individu rosak kemudahan kelas pertama

Tingkah laku orang ramai akan diperhatik­an apabila Prasarana Malaysia Berhad (PRASARANA), memperting­katkan pemantauan termasuk melakukan rondaan lebih kerap bagi menahan individu yang didapati melakukan kerosakan terhadap kemudahan di semua stesen Transit Aliran Massa (MRT).

Jurucakap PRASARANA berkata, pihaknya tidak akan menunggu lama untuk mengambil tindakan susulan apabila menerima aduan daripada orang ramai berkaitan vandalisme termasuk membuang sampah merata tempat.

Beliau berkata, kamera litar tertutup (CCTV) yang terdapat di setiap stesen MRT juga berupaya merakam perbuatan tidak bertanggun­gjawab pihak yang cuba melakukan kerosakan terhadap harta benda awam.

“Pada masa sama, kami juga mempunyai pasukan khas yang berpakaian seperti biasa dan tugasnya adalah menaiki MRT seterusnya memantau tindakan tidak bertanggun­gjawab seperti merosakkan kemudahan awam atau membuang sampah merata tempat untuk diambil tindakan.

“Pemantauan dan kawalan di semua stesen MRT berada pada tahap optimum, namun kami lebih menekankan keselamata­n dan keselesaan penumpang,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Sebelum ini, Harian Metro melaporkan tindakan sesetengah pengguna yang tidak mengenal erti bersyukur dengan melakukan vandalisme termasuk membuang sampah di beberapa stesen MRT di bandar raya ini.

Sementara itu, Pengarah Komunikasi Strategik dan Hal Ehwal Pihak Berkepenti­ngan MRT Datuk Najmuddin Abdullah berkata, setiap stesen MRT dilengkapi sekurang-kurangnya 110 CCTV yang berupaya memantau pergerakan penumpang termasuk merakam perbuatan vandalisme yang dilakukan pihak tidak bertanggun­gjawab.

“Secara keseluruha­n, terdapat 3,692 CCTV yang beroperasi 24 jam di semua stesen MRT, sekali gus berupaya melakukan pemantauan secara optimum,” katanya.

 ??  ?? NAJMUDDIN
NAJMUDDIN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia