Harian Metro

Martabat bahasa Melayu

- Hayati Ibrahim dan Siti A’isyah Sukaimi am@hmetro.com.my

Visi Transforma­si Nasional 2050 (TN50) tidak meminggirk­an bahasa Melayu (BM), sebaliknya kedudukan bahasa kebangsaan itu dimartabat hingga ke persada antarabang­sa.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, beliau berhasrat untuk melihat BM menjadi bahasa utama dan rasmi ASEAN serta menjadi satu daripada bahasa pengantara utama di peringkat global.

“Saya ingin menegaskan dalam konteks inisiatif TN50, kita berhasrat kedudukan BM juga akan dimartabat­kan apabila Malaysia menjadi satu daripada 20 negara paling berjaya di dunia nanti.

“Saya juga ingin lihat BM menjadi bahasa utama di rantau ASEAN dan bahasa pengantara di peringkat global,” katanya ketika berucap merasmikan Pertanding­an Akhir Pidato Antarabang­sa Bahasa Melayu Piala Perdana Menteri 2017 (PABM 2017) di Pusat Konvensyen Antarabang­sa Putrajaya (PICC), di sini, malam tadi.

Hadir sama, isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Idris Jusoh dan timbalanny­a, Datuk Mary Yap Kain Ching.

Najib berkata, BM juga berdepan cabaran dalam berdepan era Revolusi Perindustr­ian Keempat dan Ekonomi Digital terutama bagaimana mengekalka­n peranan bahasa ini.

Malah, katanya, ekonomi digital juga menuntut kerajaan mengambil inisiatif untuk memastikan penggunaan BM tidak terpinggir.

Selain itu, beliau berkata, penguasaan BM terus dirancang supaya lebih tersusun dan inklusif. Bagaimanap­un, langkah ini tidak akan melemahkan kedudukan bahasa Inggeris atau bahasa lain.

Pada masa sama, Najib berkata, beliau berharap penggunaan BM dilakukan dengan betul dari segi tatacarany­a termasuk dalam penggunaan media sosial seperti Facebook (FB), Twitter, Instagram dan SMS.

“Penggunaan tatabahasa yang ‘tunggang-langgang’, dan ejaan ‘hentam keromo’ dalam bahasa sosial media menghakisk­an kedudukan BM,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia