Harian Metro

Kes love scam direkod meningkat Lara cinta gersang

- Nurul Hidayah Bahaudin nurul.hidayah@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Walaupun kerap kali didedahkan dengan taktik licik digunakan sindiket African Scam, namun masih ramai individu terutama golongan wanita yang menjadi mangsa penipuan ‘kekasih alam maya’.

Perkara itu terbukti apabila jumlah kes yang direkodkan sepanjang Januari hingga Jun tahun ini meningkat berbanding tempoh sama tahun lalu.

Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial air’ dengan ayat manis yang diungkapka­n kekasihnya melalui Facebook menyebabka­n wanita warga emas sanggup menyerahka­n wang tunai sehingga AS$225,000 (RM962,167) kepada sindiket ‘love scam’.

Walaupun perkenalan mereka singkat, namun wanita berusia 77 tahun itu meletakkan kepercayaa­n kepada kekasih yang menyamar sebagai jurutera di negara ini.

Selepas beberapa kali menyerahka­n wang tunai kepada lelaki itu melalui penghantar­an kurier, wanita Amerika Syarikat itu nekad datang ke Kuala Lumpur untuk berjumpa dengan kekasihnya itu.

Bagaimanap­un, kekasihnya itu yang dikenali sebagai ‘Donald Carl’ gagal dihubungi.

Difahamkan mereka sepatutnya mengadakan perjumpaan di Puchong, Selangor, namun lelaki itu tidak muncul menyebabka­n wanita itu merujuk masalahnya kepada pihak Kedutaan Amerika yang menasihati (JSJK) Bukit Aman (Risikan dan Operasi) Senior Asisten Komisioner Mohd Sakri Arifin berkata, terdapat peningkata­n 82 kes membabitka­n sindiket African Scam dilaporkan sepanjang tempoh enam bulan pertama tahun ini.

“Berdasarka­n rekod, kami menerima 1,302 laporan sepanjang tempoh Januari hingga Jun tahun ini berbanding mangsa membuat laporan polis, Isnin lalu.

Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman (Risikan dan Operasi) Senior Asisten Komisioner Mohd Sakri Arifin berkata, pihak 1,220 kes untuk tempoh sama tahun lalu. Ini menyaksika­n peningkata­n 82 kes atau 6.7 peratus.

“Bagaimanap­un, jumlah kerugian dilaporkan menurun pada tahun ini apabila RM50.5 juta kerugian dicatatkan berbanding RM53.4 juta pada tahun lalu,” katanya.

Mohd Sakri berkata, modus operandi sindiket itu nya dengan kerjasama Biro Siasatan Persekutua­n (FBI) melakukan serbuan di kediaman suspek di sebuah pangsapuri di Setapak, di sini, pada hari sama.

“Dalam serbuan jam 4 petang, kami menahan dua lelaki adalah melalui perkenalan di laman sosial dengan menggunaka­n identiti dan gambar individu lain.

“Kebiasaann­ya, sindiket ini menggunaka­n identiti lelaki berkulit putih, memiliki paras rupa tampan dan kaya. Suspek juga menjerat mangsa dengan melafazkan ayat-ayat manis hingga mereka terpedaya dan sanggup menyerahka­n wang tunai Afrika masing-masing berusia

26 dan 33 tahun yang terbabit dalam kes berkenaan. Pemeriksaa­n lanjut menemui bungkusan yang dihantar melalui kurier mengandung­i wang tunai berjumlah apabila diminta berbuat demikian.

“Sebagai pulangan, suspek juga berjanji akan menghantar barangan berharga kepada mangsa dan berjanji mengahwini mereka. Kebanyakan mangsa membabitka­n wanita pelbagai latar belakang termasuk suri rumah dan golongan profesiona­l berusia lingkungan 35 hingga 60 tahun,” katanya.

 Wanita terbang dari Amerika Syarikat ke Kuala Lumpur tertipu

AS$30,000 (RM128,289) di dalam kereta milik suspek.

“Kami turut merampas komputer riba, telefon bimbit dan kad ATM yang dipercayai digunakan kedua-dua suspek untuk memperdaya mangsa melalui Facebook.

“Satu lagi bungkusan wang tunai yang mengandung­i wang berjumlah AS$29,900 (RM128,246) turut dirampas di sebuah syarikat penghantar­an kurier, di sini, semalam (kelmarin) menjadikan jumlah keseluruha­n wang tunai yang dirampas adalah AS$59,900 (RM256,150),” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat JSJK Bukit Aman, di sini, semalam. Katanya, kedua-dua suspek ditahan reman empat hari bermula 25 hingga 28 Julai ini untuk disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu.

 ??  ?? MOHD Sakri (tengah) menunjukka­n wang tunai yang dirampas pada sidang media operasi African Scam di Menara 238.
MOHD Sakri (tengah) menunjukka­n wang tunai yang dirampas pada sidang media operasi African Scam di Menara 238.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia