Harian Metro

Salah guna kuasa

- Siraj Mohd Zaini siraj@hmetro.com.my

 Pengetua dijel tiga bulan, denda RM40,500

sekolah menengah di Pelabuhan Klang menyalahgu­nakan jawatan sebagai penjawat awam dan elemen berkaitan suapan wujud dalam kes berkenaan.

“Saya harap hukuman ini menjadi kifarah kepada puan, saya mengadili berdasarka­n segala fakta yang ada, saya harap ia memberi pengajaran kepada puan.

“Allah SWT sayang puan. Matlamat tidak menghalalk­an cara. Mungkin ada ramai lagi di luar buat (perkara itu) dengan sangkaan ia bukan kesalahan,” katanya.

Mengikut pertuduhan pertama, tertuduh yang juga Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Perempuan Raja Zarina, Pelabuhan Klang didakwa memilih syarikatny­a iaitu Orean Collection untuk membekalka­n bahan bantu mengajar berjumlah Kuala Kubu Bharu: Seorang jururawat dihadapkan ke Mahkamah Majistret, di sini, semalam, atas dakwaan memandu secara melulu sehingga meragut nyawa seorang bayi lelaki berusia tiga bulan.

Tertuduh, S Nishanthy, 27, bagaimanap­un mengaku tidak bersalah dan mohon dibicaraka­n.

Tertuduh didakwa memandu kereta Proton Persona secara melulu atau merbahaya sehingga menyebabka­n kematian penumpang Perodua Axia, Aril Rizqin Redza Sharil.

Dia didakwa melakukan perbuatan itu di Kilometer 433.8, Lebuh Raya Utara-Selatan arah utara pada jam 1 tengahari, 28 Mei lalu. RM2,091 melalui pesanan sekolah.

Bagi dua pertuduhan berikutnya, Norliza melakukan kesalahan sama membabitka­n bekalan tuala kecil berjumlah RM500 dan bekalan lima pakej hamper, set fail dan alat tulis, medal perasmian serta dokumentas­i berjumlah

RM4,000.

Semua perbuatan dilakukan di sekolah itu antara 12 Februari hingga 13 April tahun lalu.

Justeru, tertuduh melakukan kesalahan mengikut Seksyen 23 (1) Akta Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang memperuntu­kkan hukuman penjara maksimum 20 tahun atau denda lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, mengikut mana-mana yang lebih tinggi.

Bagi perbuatan itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkut­an Jalan 1987 (Pindaan) 1999 yang membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun dan denda RM20,000 jika sabit kesalahan.

Hakim Zulhelmy Hasan yang menyebut bagi pihak majistret membenarka­n tertuduh diikat jamin RM10,000 dan menetapkan 25 Ogos ini untuk sebutan semula.

Mahkamah juga menetapkan tiga hari bermula 3 Disember ini untuk perbicaraa­n.

Selain itu, mahkamah juga memerintah­kan lesen memandu tertuduh digantung.

B

 ??  ?? NORLIZA
NORLIZA
 ??  ?? NISHANTHY (kiri) mengaku tidak bersalah atas pertuduhan.
NISHANTHY (kiri) mengaku tidak bersalah atas pertuduhan.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia