Harian Metro

Air bersih untuk 100 keluarga

-

memasang paip sepanjang 4.5 kilometer dari kawasan tadahan empangan Sungai Pertang.

Katanya, kerja memasang paip dijalankan sejak dua minggu lalu dan sudah siap sepenuhnya sebelum bekalan air disalurkan ke dalam tangki tadahan.

“Ini tahun keempat program ini dilaksanak­an dengan sasaran penduduk luar bandar dan jauh di pedalaman. Kami mencari sumber air sungai semula jadi yang bersih dan belum tercemar sebelum disalurkan kepada penduduk biarpun sumber berkenaan jauh dari perkampung­an,” katanya ketika ditemui pada program berkenaan.

Program dirasmikan Pegawai Daerah Jelebu Azman Abdullah. Hadir sama, Ketua Bahagian

LPG PDB Ramzulhaki­m Ramli.

Ruziah Azdi berkata, tahun lalu tiga kampung di Mersing, Johor; Dungun, Terengganu dan Serian, Sarawak menerima manfaat daripada program

PDB sama.

Katanya, ketika itu PDB memasang paip sepanjang 2.2 kilometer, 43 tangki simpanan, enam sistem penapis air dan empat pam membekal air yang memberi manfaat kepada 1,750 penduduk di tiga kampung berkenaan.

“Program air untuk kehidupan di Kampung Dusun Kubur adalah pertama diadakan tahun ini dan berharap PDB dapat menjayakan program sama di tempat lain,” katanya.

Sementara itu, Tok Batin Kalimoi Asli berkata, pihaknya gembira dengan program diadakan PDB bagi kesejahter­aan penduduk kampung berkenaan.

Katanya, ia sekali gus menyelesai­kan masalah bekalan air bersih yang membelengg­u penduduk kampung sebelum ini.

Pada program berkenaan, PDB turut menyampaik­an sumbangan peralatan sekolah kepada 20 kanak-kanak tabika kemas kampung berkenaan selain sumbangan makanan kepada dua keluarga dan sumbangan makanan ringan serta buku daripada rakan niaga.

Kami mencari sumber air sungai semula jadi yang bersih dan belum tercemar sebelum disalurkan kepada penduduk biarpun sumber berkenaan jauh dari perkampung­an

 ??  ?? KAKITANGAN PDB dan ahli Persatuan Pencinta Alam Malaysia membersihk­an empangan Sungai Pertang yang dijadikan
sebagai kawasan tadahan bekalan air.
KAKITANGAN PDB dan ahli Persatuan Pencinta Alam Malaysia membersihk­an empangan Sungai Pertang yang dijadikan sebagai kawasan tadahan bekalan air.
 ??  ?? RUZIAH Azdi
(dua dari kanan) menyampaik­an sumbangan kepada murid Tabika Kemas Kampung Dusun Kubur.
RUZIAH Azdi (dua dari kanan) menyampaik­an sumbangan kepada murid Tabika Kemas Kampung Dusun Kubur.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia