Harian Metro

Hanya bawa anak majikan berjalan-jalan SIJIL UNIK

-

Sejak diperkenal­kan sekitar 80-an, sijil tunang dikeluarka­n Persatuan Ketua-Ketua Kampung/Sidang Melaka adalah dokumen paling menarik perhatian masyarakat terutama bakal pengantin dari luar Melaka kerana majoriti tidak tahu mengenai kewujudann­ya.

Dokumen hasil idea Allahyarha­m Muhammad Abdullah, Sidang Bukit Meta, Telok Mas dan Allahyarha­m Shariff Hussein, Sidang Pengkalan Rama Pantai itu masih digunakan sehingga sekarang bagi memudahkan penyelesai­an masalah membabitka­n hal pertunanga­n yang mungkin timbul.

Setiausaha Persatuan Ketua-Ketua Kampung/Sidang Melaka Muslihin Muhammad, Kuala Lumpur: Pembantu rumah yang didakwa melarikan kanak-kanak perempuan dari rumah majikannya di Taman Melati, di sini, didapati tidak menculik kanak-kanak terbabit kerana hanya keluar ke kawasan berdekatan kediaman majikannya.

“Amah itu keluar dan membawa kanak-kanak itu bersama kerana tiada sesiapa di rumah majikannya sebelum pulang jam 11.30 malam,” kata sumber polis.

 Dokumen perjanjian pertunanga­n diperkenal sejak tahun 80-an masih diguna pakai

54, berkata, sejak sijil pertunanga­n diperkenal­kan, pelbagai masalah berbangkit ketika tempoh pertunanga­n pasangan terbabit diselesaik­an dengan mudah berbanding cara catatan lapuk digunakan.

“Sebelum ia diperkenal­kan, sidang mengetuai upacara menghantar tanda, mencatatka­n segala maklumat berkaitan persetujua­n antara kedua-dua belah keluarga dalam buku nota (buku 555) kerana senang dibawa.

“Masalah timbul apabila, pertunanga­n diputuskan pihak sebelah lelaki atau perempuan dan buku nota mengandung­i butiran perjanjian pula hilang,” katanya.

Beliau berkata, sijil tunang atau dokumen perjanjian pertunanga­n berlandask­an adat Temenggung itu akan disimpan sidang kedua-dua pihak (lelaki dan perempuan) sebagai rujukan terutama jika berlaku kekeliruan maklumat sepanjang tempoh pertunanga­n.

Menurutnya, sejumlah wang dan cincin diserahkan kepada keluarga perempuan dianggap hangus atau tidak dipulangka­n jika pertunanga­n itu diputuskan pihak lelaki.

Pihak perempuan pula disyaratka­n untuk memulangka­n cincin dan wang yang diterima kepada pihak lelaki jika mereka memutuskan pertunanga­n itu.

Muslihin berkata, pada kebiasaan sidang dipertangg­ungjawabka­n ketika upacara pertunanga­n itu akan mengingatk­an kedua-dua belah keluarga supaya menyegerak­an hari pernikahan sebelum tamat tempoh pertunanga­n.

Katanya, lebih merumitkan keadaan apabila pertelingk­ahan berlarutan sehingga menggugat hubungan keluarga terutamany­a membabitka­n wang hantaran.

Ada sesetengah kes berlarutan dalam tempoh masa panjang sehingga menjadi kes pergaduhan atau perlu diselesaik­an di mahkamah.

 ??  ?? SIJIL tunang dikeluarka­n Persatuan Ketua-Ketua Kampung/Sidang Negeri M elaka.
SIJIL tunang dikeluarka­n Persatuan Ketua-Ketua Kampung/Sidang Negeri M elaka.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia