Harian Metro

Pentingnya siaran langsung di televisyen USAH TUNDUK DESAKAN MAJIKAN

- Aziman Rosdi aziman@hmetro.com.my

ini ada pasukan Liga Super yang enggan perlawanan membabitka­n pasukan mereka disiarkan secara langsung di televisyen.

Pasukan ini berpendapa­t jualan tiket di stadium akan terjejas kerana siaran langsung itu. Sekali lagi bola sepak berfikiran cetek atau sempit kerana tidak menyedari betapa pentingnya siaran langsung di televisyen.

Penonton yang hadir di stadium mungkin membantu dari segi memeriahka­n suasana serta wang tunai diterima melalui penjualan tiket dapat menyelesai­kan beberapa kos seperti sewa serta elaun tertentu. Begitu juga pembayaran kos makanan serta penyewaan bas untuk pasukan mungkin juga selesai.

Tetapi pentadbira­n pasukan tidak sedar betapa pentingnya pendedahan yang diberikan syarikat televisyen itu. Dengan setiap siaran langsung di televisyen maka pasukan mendapat pendedahan yang sepatutnya boleh digunakan untuk mengutip dana bagi membiayai pasukan. Setiap penampilan secara langsung di televisyen memberi ‘mile-

Pensyarah Kanan Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi UiTM Shah Alam Mohd Sadek Mustafa menegaskan pemain bola sepak tidak boleh tunduk kepada desakan majikan sebaliknya perlu diberikan hak membuat keputusan sendiri ketika membabitka­n skuad negara.

Beliau berkata, Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) perlu memikirkan jalan terbaik dalam mengatasi isu pemain gagal mendapat pelepasan pasukan masing-masing seperti yang menimpa skuad bawah 22 tahun (B-22) ketika menyertai saingan kelayakan Kejohanan Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) B-23 di Bangkok minggu lalu.

“Saya fikir masalah pemain tidak mendapat pelepasan ini bukan baru dan tidak mustahil berlaku lagi selepas ini. Bukan saja untuk skuad remaja malah pasukan senior juga bermasalah mendapatka­n pemain terutama jika kejohanan itu bukan di bawah kalendar FIFA.

“Memang pemain terikat dengan kontrak, tapi mereka age’ kepada penaja pasukan.

Penaja ini tidak mengharapk­an 10,000 atau 20,000 penonton yang hadir di stadium, malah ingin menarik perhatian jutaan rakyat menonton siaran langsung itu. Begitu juga dengan sebaran klip video di laman sosial secara halal atau haram. Di mana jua platform yang digunakan maka lebih banyak harus diberikan hak untuk bersuara, membuat keputusan sendiri demi karier masing-masing.

“Mungkin FAM dan PFAM (Persatuan Pemain Bolasepak Profesiona­l Malaysia) boleh berbincang untuk mencari jalan dalam memastikan hak pemain ini terbela.

“Saya percaya dalam kes enam pemain yang tidak melaporkan diri ke kem latihan skuad B-22 tahun baru-baru ini bukan kerana mata memandang.

Ini pula membuka ruang untuk pasukan menjadi kreatif dalam memasarkan ruang penajaan serta penaja sedia ada. Pasukan tidak hanya mengharapk­an imbuhan dari syarikat televisyen tetapi boleh memasarkan penampilan ini kepada penaja. Mengapa tidak meletak klausa dalam perjanjian setiap penampilan siaran mereka tidak mahu tapi dihalang.

“Mereka ini masih muda, sepatutnya diberikan ruang untuk membuat pilihan,” kata Sadek kepada Arena Metro.

Jurulatih skuad B-22 negara Datuk Ong Kim Swee berdepan masalah mempersiap­kan pasukan untuk kempen kelayakan di Bangkok apabila enam pemain Safawi Rasid dan Haziq Nadzli dari Johor Darul Ta’zim (Johor Darul langsung maka penaja menambahka­n peratusan penajaan.

Setiap pasukan harus lebih kreatif dalam pemikiran dengan visi untuk mendapat perhatian global bagi penaja pasukan mahupun persatuan.

Lihat saja bagaimana Liga Perdana Inggeris (EPL) menayangka­n hampir semua perlawanan pada penghujung Ta’zim), S Kumaahran dan Syamer Kutty Abba (Pulau Pinang) serta Matthew Davies dan Nor Azam Azih (Pahang) tidak mendapat pelepasan pasukan masing-masing.

Difahamkan masalah sama menimpa skuad B-22 Australia ke kejohanan kelayakan itu apabila tiga pemain Adelaide United tidak mendapat pelepasan.

Bagaimanap­un pemain berkenaan mempertaha­nkan hak mereka dan berjaya minggu. Walaupun EPL tidak hebat sehingga England menjuarai Piala Dunia tetapi daripada menayangka­n dua perlawanan secara langsung hampir 20 tahun dulu, mereka kini menayangka­n hampir 10 aksi.

Lihat saja bagaimana Bundesliga serta La Liga sudah mengorak langkah untuk membawa produk mereka ke merata dunia. Perlawanan mewakili pasukan negara itu hasil bantuan Persatuan Pemain Bolasepak Profesiona­l Australia.

Ketika ditanya mengenai keperluan untuk Kim Swee memanggil semula enam pemain berkenaan untuk memperkuat­kan pasukan bagi misi Sukan SEA bulan depan, Sadek berkata, prestasi semasa setiap pemain perlu diambil kira.

“Kim Swee sudah diberikan tugasan yang cukup besar pada Sukan SEA kali La Liga secara langsung juga sudah kemas dan kini jadual bermula perlawanan untuk menentukan siaran secara langsung boleh disiar ke segala sudut dunia. Sudah tentunya skala Liga Liga itu lebih besar serta lumayan tetapi yang penting adalah konsep diamalkan.

Kita juga lihat bagaimana pasukan Serie A walaupun beraksi di laman sendiri di depan penonton yang kurang, tetap memahami kepentinga­n komersial Liga Itali itu.

Seharusnya, setiap pasukan Liga Super berebut untuk tampil menerusi siaran langsung akan tetapi apa yang berlaku sebaliknya sesuatu amat mengecewak­an. Konsep pemasaran sudah giat berubah dengan produk dikirim ke rumah kita tetapi seperti biasa bola sepak di Malaysia jauh daripada evolusi ini.

Kita juga harus berasa bangga apabila pasukan negara dipilih kerap kali untuk tampil di televisyen kerana ini pengiktira­fan tahap persembaha­n.

Pada akhirnya, tahap persembaha­n saja yang bermakna dalam sukan bola sepak.

 Sadek mahu FAM fikir cara tangani isu pemain gagal dapat pelepasan pasukan

ini, jadi beliau perlu memilih pemain terbaik.

“Jika enam pemain itu boleh memperkuat­kan pasukan mengapa tidak, tapi tidak perlu ada desakan mana-mana pihak dalam pemilihan pemain,” katanya.

Biarpun bermasalah, skuad B-22 negara berjaya muncul juara Kumpulan H pusingan kelayakan untuk menempah tiket ke pusingan akhir Kejohanan AFC B-23 di China tahun depan.

 ??  ?? KIM Swee beri arahan kepada pemain.
KIM Swee beri arahan kepada pemain.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia