Harian Metro

PILIH KOMBINASI TERBAIK

- Aida Adilah Mat aida_adilah@hmetro.com.my

 Kedudukan empat pelari 4x100 meter masih belum diputuskan

Tempat empat pelari yang mencipta rekod kebangsaan dalam acara 4x100 meter di Sukan SEA Kuala Lumpur masih belum terjamin.

Jurulatih pecut negara, Mohd Poad Md Kassim

berkata, beliau akan meneliti semula kedudukan pelari biarpun kombinasi antara Khairul Hafiz Jantan, Badrul Hisyam Abdul Manap, Jonathan Nyepa dan Haikal Hanafi sudah membuktika­n mereka mampu melakukan yang terbaik.

Namun kelibat Nixson Kennedy yang kini berada di

(gambar)

ranking ketiga terbaik negara tidak harus dilupakan biarpun tidak beraksi di Terbuka Vietnam ketika kuartet negara mencipta rekod kebangsaan.

Poad berkata, beberapa masalah teknikal perlu diperkemas­kan dalam tempoh tiga minggu sebelum temasya bermula.

“Kerjasama sepasukan amat penting. Sebagai contoh kerjasama antara kami jurulatih pecut dan kesemua enam pelari membuahkan hasil dengan kejayaan mencipta rekod baru kebangsaan.

“Terima kasih juga kepada ISN (Institut Sukan Negara) yang membantu dalam membuat analisis. Bagaimanap­un saya akan berbincang semula mengenai empat kedudukan pelari yang akan beraksi dalam acara berganti-ganti ini,” katanya.

Kuartet dibarisi Haikal selaku pelari pertama diikuti Jonathan, Badrul dan Khairul sebagai pelari terakhir mencatat masa 39.62 saat.

Mereka memadamkan rekod lama 39.67s yang dilakukan Jonathan, Mohd Izzudin Yahaya, Harith Amar dan Nixson di Sukan SEA 2015 Singapura.

Berdasarka­n ranking terkini Asia Tenggara, kuartet negara berkeduduk­an tempat ketiga, ketinggala­n di belakang Indonesia yang mencatatka­n masa terbaik 39.10s dan Thailand kedua 39.38s.

Pada temasya dua tahun lalu, emas acara berganti-ganti itu dikuasai Thailand (38.99s) diikuti Singapura (39.24s) dan Indonesia (39.32s).

 ??  ?? DARI kiri Badrul, Khairul dan Haikal sudah buktikan kelajuan.
DARI kiri Badrul, Khairul dan Haikal sudah buktikan kelajuan.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia