Harian Metro

‘Tenang...usah ejek Schooling’ 2,933 petugas media warnai Sukan SEA

- Fadhli Ishak fadhli.ishak@nst.com.my Jumiati Rosly jumiati@bh.com.my

 Khairy minta rakyat Malaysia berpandang­an positif, elak rosakkan imej negara

Kementeria­n Belia dan Sukan serta Majlis Olimpik Malaysia (MOM) meminta rakyat Malaysia untuk tidak mengejek perenang sensasi Singapura, Joseph Schooling

apabila dia bertanding di Sukan SEA Kuala Lumpur.

Menteri Belia dan Sukan

(gambar)

Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata, adalah penting untuk Malaysia mengekalka­n pandangan positif semua pihak bagi mengelak perkara yang merosakkan imej negara sebagai tuan rumah kejohanan.

“Jangan terlalu memberi tumpuan terhadap perkara itu, adalah penting untuk kita ingat bahawa ibu Joseph Schooling rakyat Malaysia,” katanya dalam sidang media selepas melancarka­n Pusat Media Utama Sukan SEA di Kuala Lum-

Majlis Olimpik Malaysia, Majlis Sukan Negara dan semua pihak yang terbabit dalam Kem Perkampung­an Sukan SEA di Hotel Renaissanc­e Kuala Lumpur.

“Kami berpuas hati daripada segi penginapan, pemakanan, kemudahan logistik serta prasarana disediakan di hotel itu serta program yang disediakan sekali gus menambahka­n semangat peninju kami,” katanya.

Rahman yang juga Presiden Persatuan Tinju Negeri Sarawak berharap agar undian KL2017 memihak kem negara supaya mencerahka­n peluang meraih 2 pingat emas dan 1 gangsa.

Katanya, prestasi semua peninju yang berada di rantau Asia Tenggara tidak begitu berbeza sebaliknya hanya dapat ditentukan pada hari pertanding­an selain sokongan moral daripada penyokong yang memeriahka­n gelanggang pertanding­an. pur, semalam.

“Saya tidak fikir dia bermaksud begitu dalam kenyataann­ya seperti yang (Presiden MOM) Tunku Imran Tuanku Ja’afar kata, kejohanan ini adalah satu perayaan bagi Asia Tenggara dan saya tidak mahu sebarang perspektif negatif hasil daripada penganjura­n Sukan SEA.

“Jangan ‘boo’, jangan ejek, itu bukan Sukan SEA. Bersorakla­h untuk pasukan anda tetapi jangan ejek orang lain,” katanya.

Pemenang pingat emas

“Kita harap undian menyebelah­i kita untuk dapatkan 2 emas dan 1 gangsa namun kita tidak akan umumkan dari kategori mana kerana ia adalah sebahagian taktikal kita,” katanya.

Skuad tinju negara mempetaruh­kan enam atlet menerusi Muhammad Fuad Redzwan dalam acara 49 kilogram (kg), Abdul Salam Kasim (52kg), Arfiqani Ansori (56kg), Khir Akyazlan Azmi (64kg), Indren Al Ramakrishn­an (75kg) dan Adli Hafidz Mohd Pauzi (81kg).

Untuk rekod, pencapaian terbaik skuad tinju negara pada temasya dwitahunan itu adalah meraih dua emas di Laos 2009 menerusi Muhamad Farkhan Mohd Haron (75kg) dan Muhd Fairus Azwa (81kg). Sukan Olimpik itu menimbulka­n kemarahan apabila memberi komen, “Saya rasa memang elok pergi ke halaman belakang Malaysia dan mengajar mereka satu atau dua perkara” dalam temuramah bersama sebuah stesen televisyen di Singapura, 1 Ogos lalu.

Schooling kemudian mendakwa orang salah faham dengan kenyataann­ya itu.

Tunku Imran yang juga Presiden Persekutua­n Sukan SEA berkata, adalah penting untuk Malaysia menunjukka­n Kuala Lumpur: Jumlah petugas media yang akan membuat liputan temasya Sukan SEA ke-29 kali ini menyaksika­n hampir tiga kali ganda lebih besar berbanding di Singapura dua tahun lalu.

Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata seramai 2,933 media yang membabitka­n wartawan, jurugambar, wartawan televisyen, jurukamera serta krew hos penyiar dari rantau ini serta media antarabang­sa seperti AFP (Agensi France Presse), Reuters, AP (Associated Press), European Pressphoto Agency (EPA), Getty Images, American Eyes Press dan Al Jazeera.

“Jawatankua­sa Pengelola Malaysia (MASOC) sudah kepada Joseph penghormat­an yang patut diterimany­a.

“Saya hadir di Anugerah Sukan Singapura, Selasa lalu, dan bercakap panjang dengan Joseph. Dia seorang yang baik dan tidak sombong langsung.

“Dia kecewa apabila kenyataann­ya itu disalah fahami,” katanya.

Menurutnya, Schooling sesatunya pemenang pingat emas Olimpik dalam kalangan negara Asia Tenggara ketika ini dan ia sesuatu pencapaian membuat perancanga­n teliti untuk memastikan kemudahan dan tempat yang ditawarkan mencukupi dan selesa.

“Kedua-dua ini bakal menjadi pusat nadi berita KL2017 dan saya percaya ia yang terbesar pernah disediakan untuk media di temasya sukan ini,” katanya ketika majlis pelancaran Pusat Media Utama (MPC) dan Pusat Penyiaran Antarabang­sa (IPC) di Pusat Dagangan dan Pameran Malaysia (MITEC) di sini hari ini.

Khairy berkata sebanyak 744 stesen kerja disediakan di kawasan MPC dan IPC yang berukuran seluas lebih 35,000 kaki persegi dengan kedua-dua pusat itu akan dibuka 24 jam.

Katanya kemudahan bagi media bukanlah hanya disediakan di MITEC, tetapi ia akan disediakan di setiap yang patut dibanggaka­n.

“Kita tidak mahu sebarang insiden (mengejek) seperti yang berlaku di Kejohanan Olahraga Dunia baru-baru ini, saya tidak mahu bentuk pemikiran begitu,” katanya.

Di kejohanan yang diadakan di London minggu lalu, pelari pecut Amerika Syarikat, Justin Gatlin yang sebelum ini dua kali digantung daripada sukan kerana kesalahan ujian dadah beberapa kali diejek penonton. venue dengan skala yang lebih kecil.

“Kami juga menubuhkan bilik berita kami sendiri yang dianggotai lebih kurang 60 wartawan dan jurugambar rasmi yang akan memuat naik maklumat dan berita rasmi ke aset digital KL2017,” katanya.

Khairy turut mengingatk­an media Malaysia agar lebih bertanggun­gjawab dan membuat penilaian yang sewajarnya ketika menerbitka­n berita masing-masing kerana mereka juga bakal mencermink­an nama Malaysia sebagai penganjur.

“Pastikan anda mendapatka­n maklumat yang tepat dan rasmi. Jangan menyulitka­n lagi apa-apa masalah yang timbul dengan berita yang boleh mengeruhka­n keadaan atau mengeliruk­an orang ramai,” katanya.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia